Twoja Europa - Praca i Studia za granicą oraz Unia Europejska

Storytelling sprzedażowy, czyli jak owieczki pokonały złego wilka

17.08.2016 Autor: Michał Kaźmierczak[ 0 komentarzy ]
W lesie niekiedy dzieją się cuda, nieprawdaż?

W lesie niekiedy dzieją się cuda, nieprawdaż?
Źródło: CC0

Wyobraź sobie czym byłby świat bez ciekawych historii, które wywołują dreszczyk emocji, bawią i wzruszają. Nie masz wrażenia, że wszystko straciłoby swoje barwy?

Życie stałoby się płaskie i nijakie. Nudne jak flaki z olejem. Otaczająca Cię rzeczywistość jest przecież zlepkiem pewnych wydarzeń, faktów i mitów. To opowiadania z różnymi aktorami w rolach głównych. Każdy człowiek jest scenarzystą własnego losu. Piszesz go od kołyski aż po grób. Niekiedy nawet dłużej. To co zostawisz po sobie pozytywnego utkwi w pamięci. Tego chcesz, prawda?

A produkt?


Wyobraź sobie, czym byłby produkt bez porywających historii. Oglądasz telewizję i słyszysz ciągle te same banały: „proszek do prania, który pierze”, „napój, który można pić”, „chłodziarka, która…” Zgadnij. Tak! „chłodzi”. Sensacja, prawda? I tyle. Reklamy wyglądałyby niczym spoty wyborcze niszowych polityków. Obejrzysz trzy i usypiasz. Emocje jak po nabiciu 800 tys. kilometrów najnudniejszym autem na świecie. Myślisz, że to trafia? Owszem… do 5% odbiorców. Uwaga pozostałych (attention crash) osiąga dno, muł i poziom zerowy. Jak myślisz, jaka byłaby wówczas sprzedaż Twoich produktów?

Skończ już gadać i daj mi konkrety!


I wtedy zjawił się on – storytelling (marketing narracyjny), czyli budowanie wartości produktu (lub marki) za pomocą kreowania historii. Opowieści są przecież dla ludzi naturalnym sposobem przekazywania informacji i wymiany doświadczeń. Nie wierzysz? Przejedź się autobusem o 9:30 podczas „ryneczek-time”. Wsłuchaj się w zawiłe dyskusje babć jadących po pomidorki i pietruszkę. Dowiesz się wszystkiego o świecie bez potrzeby oglądania wiadomości. Jaka oszczędność prądu!

Najczęstszy błąd europejskich przedsiębiorców… I nie tylko


Słowem w sedno. Ciekawe historie przyciągają niczym wyprzedaże w galeriach handlowych i to fakt. Amerykańscy naukowcy i te sprawy. Dam Ci przykład. Jeśli oferujesz świetny produkt, ale nie wykorzystasz potencjału i ukażesz szereg korzyści w „oklepany” sposób: „ten samochód ma 4 koła, dlatego sprawnie pokonuje zakręty”, u nikogo nie zapali się obwód odpowiedzialny za „pragnij, pożądaj”. Większość aut ma przecież 4 koła i skręca. Ludzie o tym wiedzą. To nic odkrywczego. Spróbuj: „to auto da Ci niezapomniane poczucie prestiżu”. Pokaż wciągającą historię, z którą odbiorca będzie chciał się utożsamić. Tak właśnie zdobywa się uwagę.

Kostka Rubika


Opowiadanie historii produktu to nie sztuka dla sztuki. To układ scalony zawierający wiele elementów. Myślisz, że ułożenie kostki Rubika przy tym to banał? Dasz radę. Przede wszystkim wyznacz „oczywistą oczywistość”, czyli cel, który chcesz zrealizować. Pomyśl co pragniesz osiągnąć? Przemyśl to dokładnie, by nie wrócić na tarczy.

Dowódca do bazy, dowódca do bazy. Cel wyznaczony, powtarzam, cel wyznaczony!


Określ teraz do kogo kierujesz swój przekaz. Pamiętaj jednak, że w dzisiejszych czasach odbiorcy bombardowani są tabunem informacji. Największy nawet „mózgowiec” nie jest w stanie wszystkiego przyswoić. Ale Ty przecież wykujesz zaraz miecz, którym zmieciesz bezwartościową papkę z eteru i dotrzesz prosto do umysłów odbiorców. Chcesz wiedzieć jak to zrobić?

Wywołaj emocje opowiadając historię


Tak, tak, emocje – oczywiście te pozytywne emocje. Tak robią największe europejskie firmy niezależnie od branży. Lecz bez dobrego scenariusza ani rusz. To element nośny każdej opowieści. Co powinien zawierać wywołujący emocje scenariusz? Z tworzeniem sedna opowieści jest trochę jak z bajkami dla dzieci – dobro walczy ze złem. Pamiętasz Smerfy, Kopciuszka czy Scooby Doo? Ah! Te wspomnienia z dzieciństwa…. Wykreuj opowieść zawierającą problem (konflikt), który rozwiąże Twój produkt. Przypuśćmy, że sprzedajesz naturalną wazelinę…

Jak Owcza Drużyna uwolniła Bidulkę z rąk Wilka Spryciucha


Owieczka Bidulka (czyli bohaterka) jak co dzień wcina z przyjaciółmi soczystą trawkę na łące. Motylki fruwają, słoneczko świeci – sielanka pełną gębą. Nagle z krzaków wyskakuje zły Wilk Spryciuch (antybohater) i porywa Bidulkę: „Haha, Bidulko, zjem Cię ze smakiem” – wykrzykuje triumfujący wilk i ucieka do ciemnego lasu (moment rozdzielenia). Owcza Drużyna nie zostawi przecież Bidulki na pastwę losu! Ma plan jak odbić przyjaciółkę zanim zostanie zjedzona przez okrutne wilczysko. Okazuje się jednak, że wszystko sprzeciwia się wobec owieczkom. Wilk zawarł pakt ze strażnikiem lasu, Owca Mędrzec umiera i całą taktykę trafia szlag, czerwone mrówki zatarły wszystkie ślady pozostawione przez złoczyńcę, a UFO stworzyło pole magnetyczne nad pastwiskiem. Katastrofa! (przeciwności losu, dodatkowe źródła konfliktu). To jednak nie zniechęca ekipy. Chcą przecież odzyskać Bidulkę, ale kłód rzucanych pod racice jest coraz więcej…

W tym momencie odbiorca „podłapuje” historię i zaczyna dopingować Drużynę Owiec. Nieświadomie staje się częścią opowieści. Emocje biorą górę.
Pewnie zastanawiasz się jak to się dalej potoczy, co?

Wilk jest cwany, ale co rusz popełnia głupie błędy. Owieczki wpadają na sprytny plan. Smarują się naturalną wazeliną (Twój produkt), która sprawia, że ich wełna wyślizguje się z rąk antybohatera. Spryciuch jest bezbronny. Nie może złapać rozbrykanych owiec. Przegrywa z kretesem. Bidulka odzyskuje wolność. Wszyscy płaczą ze szczęścia. Happy end! Ufff… Dobro znowu wygrało ze złem!

Za każdym razem gdy odbiorca obserwuje walkę bohaterów z przeciwnościami losu przed jego oczami pojawiają się wspomnienia zmagań, których już wcześniej doświadczył. Kumuluje tym samym emocje ukryte gdzieś tam w podświadomości. W umyśle odbiorcy przekaz nabiera autentyczności i… dramaturgii. A o to właśnie chodzi w świecie banałów, nudy i miałkich treści.

Chłopie, ale ja nie mam zamiaru ślęczeć godzinami i tworzyć historyjek o owieczkach i wilczkach!


A co powiesz na to żebyśmy Cię wyręczyli? Sprawdź: Conversacja.pl :)



...

Odsłon: 624 | ranking >>


Komentarze Dodaj komentarz

Artykuł Storytelling sprzedażowy, czyli jak owieczki pokonały złego wilka nie został jeszcze skomentowany - bądź pierwszy!


Powiadamiaj mnie o nowych wypowiedziach do tego artykułu

Nie chcesz przepisywać tych słów? Zarejestruj się! (lub Zaloguj)


* pole obowiązkowe

-

Autor artykułu:

Michał Kaźmierczak Michał Kaźmierczak Wyślij wiadomość | Zaproś do znajomych
Więcej artykułów autora >>

- Dziennikarstwo obywatelskie - dołącz do redakcji

Wiadomości z Europy i UERSS Wiadomości z Europy

Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie Nauka i Technologie Nowość Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie

Wybory prezydenckie w USA - komentarze ekspertów

Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych

Sejm przyjął uchwałę w sprawie CETA

PiS nie poprze Donalda Tuska na drugą kadencję w Radzie Europejskiej

KE: postępowanie wyjaśniające ws. podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce

więcej wiadomości z Europy >>

-

Oferty pracy za granicąRSS z ofertami pracy za granicą

Oferty pracy za granicą - przycisk Dodaj ofertę pracy za granicą

Kierowca CE – Hanower – bez wymogu języka niem. 21.07.2017 Kraj: Niemcy

Praca w Pralni Niemcy własny samochód mile widziany 03.07.2017 Kraj: Niemcy

Kucharz kuchni regionalnej 13.07.2017 Kraj: Niemcy Miasto: Landshut

Magazynier - operator wózka widłowego 18.07.2017 Kraj: Holandia Miasto: Deurne

zobacz wszystkie oferty pracy >>

-

Szkolenia i kursy unijneRSS wydarzenia w Europie

Szkolenia unijne - banner Dodaj ofertę szkolenia

zobacz wszystkie oferty szkoleń >>

-

Forum europejskie - dyskusje...

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – przyczepa z dźwigiem – 2600 do 3200 € LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:29     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – transport mebli – podwójna obsada – 2400 € LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:27     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – przewóz mebli – międzynarodówka LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:27     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca C+E plandeka 3/1, €1900-€2000 + diety Pola Materka pisze: Werker Sp. z o. o. jest agencją świadczącą usługi w zakresie zintegrowanego >> 10.03.2017 10:56     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieMajowe sesje fotograficzne w Rzymie i Wenecji. 2017 Ślub w Rzymie, polski fotograf w Rzymie pisze: Maj w Italii? Bajkowy miesiąc - kwitnące drzewa, delikatny wiatr, słońce, optymalna >> 23.02.2017 12:07     Ogłoszenia wszelkie

więcej grup dyskusyjnych >>

-

Ostatnio komentowane

Dlaczego Norwegia nie chce do UE ? Dlaczego Norwegia nie chce do UE ? barbara buczynska: witam serdecznie bardzo ciekawy ten artykuł

Serbia – przepisy drogowe jurek: No to nastraszyłyście mnie tymi opiniami i zastanawiam się teraz którędy jechać...

Paneuropa Richarda Coudenhove-Kalergiego... Seba: Jeżeli przywódcy europy chcą wprowadzić kolejny pomysł Pana Kalergiego i zniszczyć...

Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce?... Alya: Ja też zrobić prawa jazdy na Ukrainie. Mój telefon: 00380660142420 Mieszkam...

-

Kalendarz wydarzeń RSS wydarzenia w Europie

Drzemlikowice, Polska, 23.09.2017 - 23.09.2017
European mime & butoh workshop

więcej wydarzeń >>

-


Wszystkie

Wybierz kraj:

x
Cała Europa Unia Europejska Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Cypr Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kazachstan Liechtenstein Litwa Łotwa Luksemburg Macedonia Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Polska Portugalia Rosja Rumunia San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy