Światowy ranking dużych prędkości – Francja liderem Europy
08.03.2016 | Autor: Lena Cudna | [ 0 komentarzy ] |
Francuski pociąg TGV Atlantique jeździ tylko po liniach dużej prędkości.
Źródło: wikipedia.org/ David Monniaux
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- EBI wspiera modernizację polskich kolei kredytem w wysokości 186 mln euro
- Samolotem i pociągiem po Europie. Warto wiedzieć przed majówką!
- Gdy w oczekiwaniu na pociąg zgłodniejesz...
- Cała Europa - inne artykuły:
- W walce ze współczesnym niewolnictwem
- Inny świat czy popkulturowa wioska?
- Dopuszczalna ilość alkoholu - jak bezpiecznie podróżować po Europie
Według rankingu dużych prędkości najlepiej na świecie podróżuje się pociągiem w krajach azjatyckich. W Europie prym wiodą Francja i Hiszpania.
Światowy ranking dużych prędkości – co to takiego?
Światowy ranking dużych prędkości przeprowadziło GoEuro. Wzięto pod uwagę m.in. rekordową prędkość, prędkość dopuszczalną, gęstość obsługiwanej populacji, przystosowanie sieci oraz średnią cena za kilometr. Kolej dużych prędkości to dość nowe zjawisko, jednak dla 20 krajów jest to już podstawa transportu kolejowego. Zapoczątkowana w Japonii, weszła na stałe na rynek europejski w latach 80. i 90. XX wieku.
Wyniki rankingu
Na podium znalazły się kolejno: Japonia, Korea Południowa, Chiny. Kraje Europy, które znalazły się w pierwszej dziesiątce to: Francja (4), Hiszpania(5), Niemcy(7), Włochy (7) i Austria (8).
Ranking udowadnia, że kraje azjatyckie są wciąż liderami w tej kategorii. Japonia wiedzie prym – głównie przez niesłychane rekordy prędkości oraz wysokie noty za procent obsługiwanej populacji i prędkość dopuszczalną. Co Ciekawe, w Korei Południowej tylko 1,62% torów jest przystosowanych do obsługi tak szybkich pociągów, jednak gwarantują one usługi dla 44% populacji tego kraju.
W pierwszej piątce rankingu znalazły się też Francja i Hiszpania. Ponadto, niektórym europejskim krajom udało się nawet prześcignąć te azjatyckie w poszczególnych kategoriach. Na przykład, w przypadku prędkości dopuszczalnych, Niemcy, Hiszpania i Francja są na tym samym poziomie co Japonia, tuż za Chinami i górując nad Koreą Południową. Ponad 20% populacji Austrii i Hiszpanii ma dostęp do pociągów kolei dużych prędkości. Tuż za nimi są Włochy i Niemcy z około 18%.
Najszybsze pociągi na świecie
Liderami w tej kategorii jest również Japonia – prędkość dopuszczalna w tym kraju to 320km/h tyle samo co we Francji. Jednak istotną różnicę można zauważyć w prędkości rekordowej – Japonia (603 km/h), Francja (575 km/h). Różnica pomiędzy Francją, a innymi państwami Europy ujętymi w tym zestawieniu jest kolosalna! Mimo że prędkość dopuszczalna jest zbliżona, to rekordowa jest niższa o 150 km/h i więcej – Francja (575 km/h), Hiszpania (404km/h), Włochy (400km/h), Niemcy/Belgia (368km/h).
Najpopularniejsze połączenia
Europa, zaraz po Azji, jest kontynentem z największą liczbą linii szybkich pociągów. Wśród nich znajdują się najczęściej uczęszczane trasy Europy. Dzięki temu podróż pomiędzy niektórymi ważnymi europejskimi stolicami jest możliwa w zaledwie kilka godzin. Do 10 najpopularniejszych tras kolei dużych prędkości w Europie należą: Amsterdam – Paryż, Amsterdam – Bruksela, Bruksela – Paryż, Kolonia – Paryż, Marsylia – Paryż, Lyon – Paryż, Barcelona – Paryż, Barcelona – Madryt, Mediolan – Rzym, Berlin – Hamburg.
Planowane i w trakcie budowy
Rozwój w świecie kolei dużych prędkości można zaobserwować głównie w Europie. Francja planuje mieć w sumie 4500 km torów przystosowanych do kolei dużych prędkości, co będzie stanowiło 15,2% całości infrastruktury kolejowej w kraju. Z kolei Hiszpania planuje wybudowanie ponad 2700 km nowych torów, stopniowo zbliżając się do planowanych 37,68% torów kolei dużych prędkości w skali całej infrastruktury. Niemcy zwiększą swoje zaplecze torów dla szybkich pociągów o 50% poprzez wybudowanie około 790 km nowych tras dla kolei dużych prędkości. Włochy planują rozszerzyć swoją sieć kolejową o kolejne 346 km torów dla kolei dużych prędkości, które będą wtedy stanowić 10% całości sieci kolejowej.
Źródło: Światowy ranking kolei dużych prędkości