Marketing internetowy - co i jak?
05.04.2014 | Autor: Małgorzata Sowińska | [ 0 komentarzy ] |
SEO - jedno z narzędzi marketingu internetowego
Źródło: http://www.icington.com/internet-marketing-solutions/search-engine-optimization/Icington Group
- Podobne tematy:
- Chcesz pracować w reklamie? Aplikuj do programu Dentsu Innovation Camp
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja Europejska chce zmienić politykę Google
- Cała Europa - inne artykuły:
- W walce ze współczesnym niewolnictwem
- Inny świat czy popkulturowa wioska?
- Dopuszczalna ilość alkoholu - jak bezpiecznie podróżować po Europie
28 marca odbyła się w stolicy Islandii konferencja dotycząca marketingu internetowego. Czym dokładnie jest marketing internetowy i jak działa na rynkach Europy?
Czym jest marketing internetowy?
Działa na podobnych zasadach, jak marketing tradycyjny, tyle że korzysta z innej przestrzeni i narzędzi do kreowania potrzeb konsumenckich. Wykorzystuje m.in. strony internetowe, pocztę elektroniczną, newslettery i reklamy cyfrowe, by drogą wirtualną kierować sprzedażą produktów. Najczęściej marketing internetowy nie jest pojedynczym kanałem kreowania wizerunku i docierania do klientów w ramach kampanii reklamowej. W ramach marketingu internetowego można zajmować się różnymi działami takimi, jak marketing stron internetowych, marketing e-mailowy, a także marketing mediów społecznościowych. Podstawowym narzędziem marketingu internetowego jest obecnie SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych.
Nakłady na marketing w Europie
- Obecnie w Europie wydaje się na reklamę ok. 123 miliardów dolarów, a do 2016 roku ma ta kwota wzrosnąć do 131 miliardów.
- Niemcy - na reklamę przeznacza się prawie 28,7 miliardów dolarów (29,4 miliardy w 2016 roku). Internet jest na 3 miejscu (6,64 miliardy) pod względem wydatków, za prasą i telewizją.
- Wielka Brytania – na reklamę wydaje ok. 26, 5 miliardów dolarów (miliard więcej w 2016). Wydatki na reklamę internetową prześcignęły reklamę telewizyjną o 3 miliardy (8,5 miliarda).
- Francja - 17 miliardów dolarów przeznacza się na marketing. W tym kraju nadal dominuje reklama telewizyjna, potem dopiero internetowa. Obecnie na reklamę cyfrową wydaje się 22% procent (3,76 miliarda) wszystkich pieniędzy na reklamę (w 2016 ma wzrosnąć do 25%).
- Hiszpania - na reklamę przeznaczą ok. 8 miliardów dolarów (w 2016 roku – 8,5 miliardów). Wciąż dominuje reklama telewizyjna, ale zaraz za nią jest internetowa - ok. 1,5 miliarda.
- Holandia - na marketing przeznacza się 5,29 miliardów. Dotychczas reklama internetowa pozostawała za prasą i telewizją, ale w tym roku prześcignęła telewizję (1,4 miliarda dolarów).
- Polska – planuje przeznaczyć ok. 2,14 miliardów dolarów. Reklama internetowa (powyżej 30% całej sumy) zyska kosztem telewizyjnej i prasowej.
- Czechy - przeznaczą na marketing 1,64 miliarda. W tym roku reklama internetowa kosztować będzie nieco ponad 400 milionów dolarów i znajduje się na drugim miejscu za telewizją.
- Portugalia - na reklamę planowane jest wydanie 952 milionów dolarów. Internet jest dopiero na 6 miejscu wydatków (52 miliony), za telewizją, reklamą zewnętrzną, magazynami, radiem i prasą.
Wskazówki dla marketingowca
Profesjonalny marketingowiec powinien posiadać wykształcenie z dziedziny IT i marketingu, tylko wtedy połączy znajomość technologii i marketingu. Dobrze gdy wybierze specjalność, aby być najlepszym w swojej dziedzinie, spośród m.in. IT, graficznego designu, pisania itp. Taki pracownik powinien cały czas się szkolić, gdyż środowisko internetowe jest bardzo dynamiczne. Dobry marketer internetowy musi śledzić najnowsze wiadomości, zmiany w Google, a także pilnować tego, kto znajduje się „na szczycie piramidy mediów społecznych”. Najlepiej w marketingu internetowym sprawdzą się ludzie żywiołowi, nastawieni na poszukiwanie nowości, zwłaszcza technologicznych i tacy, którzy potrafią szybko kreować pomysły i wprowadzać je w życie, bo w Internecie jest duża konkurencja. Marketingowiec powinien stworzyć swoje portfolio, w papierowej i elektrycznej formie, które potencjalni pracodawcy mogą łatwo sprawdzić. Jeżeli marketer nie ma dużego doświadczenia najlepszym krokiem będzie rozpoczęcie kariery w korporacji marketingowej i tam przechodzenie po drabinie pracowniczej. Warto też szukać dodatkowych projektów, które można realizować niezależnie, zdobywając doświadczenie jako konsultant.
Prognozy marketingowe
Siłą marketingu internetowego jest ustalanie potrzeby potencjalnego klienta i dostosowywanie odpowiednich reklam do jego profilu zapotrzebowań za pomocą takich narzędzi jak np. social search. Eksperci przewidują, że to konkretne narzędzie Google, będzie coraz częściej wykorzystywane dla powiększania swojego „społecznego kręgu” o następnych klientów, przez wykorzystanie odpowiednich słów kluczy.
Marketingowcy przewidują, że do 2014 roku ok. 60% użytkowników Internetu będzie korzystać z portali społecznościowych na rynku brytyjskim. Będzie to więc rosnący rynek dla marketingowców. Trzeba jednak pamiętać, że solidna strategia promocyjna musi być cały czas aktywna. Ok. 80% użytkowników portalu Facebook po „polubieniu” jakiejś strony, nigdy nie wraca na nią ponownie. Trzeba się więc o to postarać.
Coraz większe wykorzystywanie telefonów komórkowych, tabletów i innych mobilnych urządzeń do przeglądania treści internetowych, przenosi uwagę z rynku komputerowego, na mniejsze urządzenia, do których trzeba się dostosować. Na razie jednak ok. 99% stron internetowych nie jest odpowiednio dostosowanych do korzystania z nich na telefonie komórkowym.