Prawa konsumenta w Unii Europejskiej
20.12.2013 | Autor: Paulina Bogacz | [ 0 komentarzy ] |
Zbliżające się święta Bożego Narodzenia to dobry moment, aby przypomnieć o prawach zagwarantowanych konsumentom.
Źródło: www.sxc.hu
Dyrektywa 2011/83/UE, która będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich od czerwca 2014 r., harmonizuje prawa konsumentów odnoszące się do sprzedaży na odległość
Źródło: www.sxc.hu
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- Ogólnopolski Dzień bez Długów, czyli jak żyje się w Polsce
- Podsumowanie obchodów Europejskiego Roku Obywateli 2013
- Viviane Reding weźmie udział w debacie z mieszkańcami Wilna
- Unia Europejska - inne artykuły:
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych
- Czwarta edycja Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”
Według badań Eurobarometru konsumenci w UE mają niewielką świadomość na temat przysługujących im praw - 31% uważa, że ma niewystarczającą wiedzę na temat praw konsumenckich, a 5% twierdzi, że w ogóle ich nie zna.
Jednolity rynek Unii Europejskiej daje większe możliwości wyboru najbardziej atrakcyjnych usług oraz produktów. Duża konkurencyjność stwarza konsumentom możliwość wyboru najkorzystniejszej opcji, a ujednolicone standardy sprawiają, że produkty sprzedawane w jednym z państw UE, mogą być dostępne w całej Unii Europejskiej. Istnieje też wiele instrumentów pomocy konsumentom, przede wszystkim Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) – każdy obywatel może zwrócić się do Centrum znajdującego się w jego kraju i uzyskać bezpłatną poradę lub asystę w polubownym rozwiązaniu sporu z przedsiębiorcą działającym na terenie innego państwa członkowskiego. Polskie Europejskie Centrum Konsumenckie mieści się w Warszawie. Porady dla konsumentów udzielane są również telefonicznie, poprzez e-mail oraz formularze dostępne na stronie www.konsument.gov.pl.
Prawa konsumenta w UE
U podstaw polityki konsumenckiej UE stoją takie cele jak ochrona konsumentów, zagwarantowanie konsumentom możliwości wyboru na podstawie jasnych i spójnych informacji, dostęp do szybkich i skutecznych metod rozstrzygania sporów, ochrona praw konsumenckich oraz dbanie o to, aby regulacje prawne nadążały za zmianami gospodarczymi i społecznymi.
„Dyrektywa 2011/83/UE, która będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich od czerwca 2014 r., harmonizuje prawa konsumentów odnoszące się do sprzedaży na odległość – wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy do 14 dni. Uchwalone w maju br. przepisy w dziedzinie internetowego systemu rozstrzygania sporów (platforma ODR) pozwolą konsumentom dokonującym zakupu w swoim kraju i w innych państwa UE, szybciej i taniej rozwiązywać spory z handlowcami, bez odwoływania się do sądu” – wymienia nowe regulacje Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. „Samo powołanie nowych instytucji i wprowadzenie w życie przepisów jednak nie wystarczą. Konsumenci powinni znać swoje prawa i wiedzieć, jak postępować, gdy wystąpią trudności w związku z zakupami towarów i usług, również w relacjach transgranicznych na jednolitym rynku UE” – podkreśla Piotr Stańczak.
System ochrony konsumentów w UE obejmuje:
1. Zakaz natarczywych lub agresywnych technik sprzedaży – od 2005 r. w Unii Europejskiej zakazane są agresywne techniki sprzedaży, nieuczciwe praktyki handlowe oraz reklamy wprowadzające konsumentów w błąd.
2. Ochronę konsumenta nabywającego produkt bądź usługę na odległość – przepisy UE gwarantują prawo odstąpienia od umowy w terminie 7 dni roboczych bez konsekwencji oraz kar, co chroni konsumentów przed niechcianymi zakupami (w czerwcu 2014 r. powinna wejść w życie ustawa o prawach konsumenta implementująca dyrektywę 2011/83/UE – okres odstąpienia od umowy zostanie wówczas wydłużony do 14 dni).
3. W razie niezgodności towaru z umową prawo do reklamacji u sprzedawcy każdej rzeczy nabytej w krajach UE w ciągu dwóch lat od dnia zakupu.
4. System ADR – możliwość skorzystania z jednej z procedur alternatywnego rozwiązywania sporów. Są to tanie, szybkie i nieskomplikowane mechanizmy oferujące konsumentom większą elastyczność niż droga sądowa,
5. Bezpłatną pomoc zapewnianą konsumentom przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) – zapytania i skargi o charakterze transgranicznym.
Europejski Rok Obywateli 2013:
Europejski Rok Obywateli 2013, ustanowiony z okazji dwudziestej rocznicy ustanowienia instytucji obywatelstwa Unii Europejskiej, ma za zadanie przybliżyć prawa przysługujące obywatelom UE, również prawa konsumenta. Celem Europejskiego Roku Obywateli jest wspieranie dialogu społecznego, przybliżenie wiedzy o prawach przysługujących obywatelom oraz zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Edukacja ta ma służyć budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i uświadamianiu korzyści wynikających z przynależności do UE.
Więcej informacji:
http://www.konsument.gov.pl;