Czy Polska powinna przystąpić do paktu fiskalnego?
19.02.2013 | Autor: Magdalena Szot | [ 0 komentarzy ] |
Czy Polska powinna przystąpić do paktu fiskalnego? 19 lutego 2013 roku odbędzie się debata w Sejmie dotycząca szczytu budżetowego UE oraz ratyfikacji unijnego paktu fiskalnego
Źródło: Wikimedia Commons, autor: Kpalion
Pakt fiskalny w Sejmie. Zapowiada sie ostra walka polityczna
Źródło: Wikimedia Commons, autor: Piotr VaGla Waglowski
Celem paktu fiskalnego jest wprowadzenie rozwiązań, mających wzmocnić dyscyplinę budżetową oraz zapewnić ściślejszą koordynację polityk gospodarczych państw UE. Na zdjęciu Europejsk Bank Centralny we Frankfurcie
Źródło: Wikimedia Commons, autor: Eric Chan
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- KE: postępowanie wyjaśniające ws. podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce
- Znamy wyniki referendum w Wielkiej Brytanii. Będzie Brexit!
- Podwójne opodatkowanie w obrocie międzynarodowym
- Unia Europejska - inne artykuły:
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych
- Czwarta edycja Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”
Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej tzw. pakt fiskalny został podpisany w Brukseli 2 marca 2012 r. przez szefów państw i rządów 25 państw członkowskich UE.
Pakt fiskalny
Celem traktatu jest wprowadzenie rozwiązań, mających wzmocnić dyscyplinę budżetową oraz zapewnić ściślejszą koordynację polityk gospodarczych w strefie euro i między państwami-stronami umowy, a także zwiększyć zaufanie rynków finansowych wobec państw strefy euro oraz Unii Europejskiej, jako całości. Na jego przyjęcie nie zdecydowały się Czechy i Wielka Brytania. Finlandia ratyfikując traktat 21 grudnia 2012 r. stała się dwunastym państwem strefy euro, które złożyło dokumenty ratyfikujące, tym samym spełniła warunek zawarty w artykule 14 pkt 2 niniejszego traktatu. Traktat wszedł w życie 1 stycznia 2013 r.
Czy Polska powinna przystąpić do paktu fiskalnego?
Przystąpienie Polski do paktu fiskalnego wzmocniłoby pozycje państwa w Europie i zgodnie z art. 12 pkt 3 Traktatu pozwoliłoby uczestniczyć w debatach podczas posiedzeń szczytu państw strefy euro dotyczących konkurencyjności Umawiających się Stron, zmiany ogólnej struktury strefy euro i podstawowych zasad dotyczących tej strefy, które będą obowiązywały w przyszłości, jak również, w odpowiednich przypadkach i przynajmniej raz w roku, w debatach na temat szczegółowych kwestii dotyczących wdrażania niniejszego Traktatu. Status państwa-strony Traktatu umożliwi Polsce uczestniczenie w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących prowadzenia polityki budżetowej i gospodarczej państw członkowskich UE. W rezultacie umocni to wizerunek Polski jako państwa aktywnie uczestniczącego w najważniejszych procesach politycznych w Europie. Po drugie, pakt wzmocni strefę euro i tym samym przybliży nas do niej. Przeprowadzone badania opinii publicznej dotyczące wprowadzenia waluty euro w Polsce wskazują, ze zwolennicy euro stanowią 31 proc. badanych (w 2011 r. 29 proc.), jednocześnie 56 proc. respondentów opowiada się po stronie przeciwnej (w 2011 r. 53 proc.). Nadal prawie 1/3 badanych nie potrafi określić swojego stanowiska w tej kwestii. Po trzecie, przystąpienie Polski oraz innych państw członkowskich UE do paktu fiskalnego przyczyni się do ograniczenia niekorzystnego podziału na państwa strefy euro i państwa członkowskie UE spoza strefy euro. Skutkiem braku ratyfikacji Traktatu przez Polskę mogłyby być osłabienie pozycji Polski w UE oraz utrudnienie relacji z najważniejszymi partnerami w Unii Europejskiej.
Do argumentów przemawiających przeciwko przystąpieniu Polski do paktu fiskalnego należy po pierwsze, to iż proponowane rozwiązania w niewielkim stopniu będą oddziaływały na wzrost gospodarczy i maja po części charakter marketingowy jak również po części związane są z realizacją interesów gospodarczych wiodących państw Unii Europejskiej czyli Niemiec i Francji. Chodzi zwłaszcza o rozwiązania dotyczące harmonizacji podatków, które mogą zastać wdrożone w ramach artykułów 9-11 Traktatu obejmując wszystkie kraje unii walutowej, a nawet, państwa które nie należą do strefy euro, a ratyfikują pakt. Harmonizacja podatku od zysku przedsiębiorstw będzie ograniczała konkurencyjność państw, których przewagą są niskie koszty produkcji w tym niskie podatki (CIT). Najwyższe podatki płacą firmy na Malcie 35 proc. (przy czym na Malcie obowiązuje system zwrotu podatku, w rezultacie jest on obniżany do efektywnej stawki 5 proc.), w Belgii 33,99 proc., Włoszech 31,4 proc., Hiszpanii 30 proc., Niemczech i Francji 29,5 proc.,w Polsce obowiązuje stawka 19 proc. podatku CIT, w Irlandii 12,5 proc., na Cyprze i Węgrzech 10 proc. Po drugie, pakt fiskalny to dokument, który praktyczne przynosi niewielkie skutki, ponieważ w dużym stopniu powtarza istniejące zapisy z prawa europejskiego (m. in. tzw. sześciopaku uchwalonego w 2011 r.).
Przeczytaj także: Niższa stawka podatku CIT we Francji
Dzisiaj tj.19 lutego 2013 roku odbędzie się debata w Sejmie dotycząca szczytu budżetowego UE oraz ratyfikacji unijnego paktu fiskalnego.
Przeczytaj także: Budżet UE: negocjacje z Parlamentem Europejskim zaczną się dopiero teraz