Crowdfunding w Europie, czyli jak rozkręcić biznes
14.12.2012 | Autor: Anna Unton | [ 1 komentarz ] |
Szukasz pomysłu, jak rozkręcić biznes? Spróbuj crowdfundingu. Ta forma finansowania jest coraz bardziej popularna w Europie.
Źródło: www.sxc.hu, autor: sqback
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- Znajomość języków a sukces całej firmy
- Jak pozyskać dofinansowanie dla swojej firmy?
- Dotacje na rozpoczęcie działalności 2013r. - Nowa kampania dla młodych!
- Unia Europejska - inne artykuły:
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych
- Czwarta edycja Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”
Masz świetny pomysł, ale nie wiesz, jak rozkręcić biznes? Skorzystaj z crowdfundingu i ogłoś zbiórkę w internecie. Ten model sprawdził się w USA i jest coraz bardziej popularny w Europie.
Czym jest crowdfunding
Crowdfunding to finansowanie społecznościowe dające inicjatorom przedsięwzięć społecznych, kulturalnych i biznesowych możliwość pozyskania środków na ich realizację. Wiele drobnych wpłat składa się na dużą pulę funduszy, które pozwalają spełniać marzenia, rozwijać biznes lub organizować eventy.
Finansujący to szeroko pojęta społeczność wirtualna: znajomi, rodzina, a przede wszystkim nieznajomi internauci, którym dany pomysł się spodobał. Oprócz pieniędzy dają oni raczkującemu biznesowi również reklamę, gdyż z reguły osoby, które postanowiły wesprzeć jakieś przedsięwzięcie finansowo, opowiadają o nim znajomym i rodzinie. A jak wiadomo, marketing szeptany to potężne narzędzie.
Jak rozkręcić biznes
Czy to naprawdę działa? Tak, to działa. Jak podaje tygodnik "Forum" dzięki crowdfundingowi powstały krótkometrażowe filmy nominowane do Oscarów, a autorzy pomysłu na zegarek bezprzewodowo sterujący smartfonem, którym tradycyjni inwestorzy odmówili finansowania, w tym roku zebrali w sieci ponad 10 mln dolarów. To oczywiście spektakularne przykłady wyjątkowo udanych przedsięwzięć.
Istnieją również skromniejsze, których budżety nie są liczone w milionach dolarów. W zamian za drobne wpłaty darczyńcy mogą niekiedy liczyć na udziały w biznesie, gadżety, czy oferowane produkty lub usługi. Przykładowo muzyk zbierający pieniądze na wydanie płyty może w ramach wdzięczności rozdawać swoje nagrania, co jest również dobrą reklamą i pomaga rozkręcić biznes. Naturalnie początkujący biznesmeni muszą liczyć się tym, że nie każdy zaprezentowany w sieci pomysł podbije serca internautów.
Crowdfunding w Europie
Najsłynniejszą (choć nie pierwszą) stroną umożliwiającą crowdfunding jest istniejący od 2009 r. Kickstarter. Do niedawna, by projekt został przyjęty na stronę, wśród autorów musiał być obywatel Stanów Zjednoczonych. Od listopada tego roku Kickstarter ma również stronę brytyjską – w pierwszym tygodniu trafiło tam 171 projektów, które zebrały łącznie ponad pół miliona funtów.
W listopadzie 2012 r. European Crowdfunding Network (ECN) i European Crowdfunding Association (ECA) postanowiły zjednoczyć siły i stworzyć jedna organizację, której celem będzie wspieranie rozwoju crowdfundingu w Europie, gdzie taka forma zbierania funduszy jest ciągle nowością i wymaga m. in. dostosowania istniejących przepisów prawnych.
Crowdfunding w Polsce
Crowdfunding zawitał do Polski w 2011 r. Istnieją cztery strony, na których można zbierać fundusze na realizację swoich pomysłów, w tym jedna przeznaczona tylko dla akcji charytatywnych. A pomysły są różne: od dość typowych, jak filmy, muzyka czy gry video po nieco bardziej oryginalne, jak na przykład budowa polskiej piekarni w Himalajach. Niektóre mogą wydać się nieco szalone, ale jak powiedział Mark Twain (a słowa te są mottem jednego ze wspomnianych portali): "Człowiek z nowymi pomysłami jest wariatem, dopóki nie odniesie sukcesu". Dość dużą popularnością cieszą się w Polsce projekty muzyczne, a strona wspierająca ich finansowanie świętowała niedawno wydanie 70. płyty.
Możliwości finansowania społecznościowego w Europie różnią się w zależności od kraju. Według informacji znalezionych na stronie w całości poświęconej croundfundingowi crowdfunding.pl tę formę finansowania w Polsce ograniczają ustawy. Z jednej strony jest to ustawa o zbiórkach publicznych, zgodnie z którą portale prowadzące zbiórki muszą otrzymać zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Taka forma działalności jest innowacyjna i zgoda władz to nie tylko zwykła formalność.
Z drugiej strony crowdfunding o charakterze udziałowym jest organiczony przez przepisy regulujące polski rynek kapitałowy, które utrudniają oferowanie udziałów w sieci. W Polsce istnieje jeden portal crowdfundingowy o charakterze udziałowym, któremu udało się znaleźć rozwiązanie dla tej dość skomplikowanej sytuacji prawnej.
Grzegorz Laskowski |
2012-12-27, 12:06
Po przeczytaniu tego artykułu pojawia się pytanie: dlaczego są bezrobotni?