Twoja Europa - Praca i Studia za granicą oraz Unia Europejska

Niekontrolowana zmiana biegu – kryzys przemysłu motoryzacyjnego

17.06.2009 Autor: Bartosz Domaszewicz[ 2 komentarze ]
Wieżowiec wybudowany dla korporacji Chryslera, na zlecenie Waltera Chryslera. Obecnie jego współwłaścicielami są TMW Real Estate (75%) i Tishman Speyer Properties (25%)

Wieżowiec wybudowany dla korporacji Chryslera, na zlecenie Waltera Chryslera. Obecnie jego współwłaścicielami są TMW Real Estate (75%) i Tishman Speyer Properties (25%)
Źródło: stock.xchng


Źródło: stock.xchng

Zatrudniający 12 mln osób w Europie przemysł motoryzacyjny wpadł w poważne kłopoty. Czy to koniec motoryzacji jaką znamy?

Zgłoszenie 1 czerwca 2009 roku przez General Motors wniosku o upadłość, plajta Chryslera w końcu kwietnia i fatalne wyniki Forda każą stawiać pytania o przyszłość „Wielkiej Trójki z Detroit”. 12% redukcji zatrudnienia ogłasza japoński Nissan. To daje do myślenia.

Gliniane nogi kolosów z Detroit


Szczególnie dramatyczna sytuacja koncernów znad Wielkich Jezior nie poprawiła się nawet mimo zdecydowanej interwencji amerykańskiego rządu. Jeszcze w połowie grudnia ubiegłego roku senacka większość odrzuciła plan 14 miliardowej pomocy dla GM i Chryslera, ale już kilka dni później zdecydowano o przekazaniu wsparcia dla chwiejących się gigantów. Kolejne miliardy dolarów tylko wydłużyły agonię. Oba koncerny nie były w stanie wypracować wiarygodnych planów restrukturyzacyjnych. Chrysler nie mógł porozumieć się z wierzycielami w sprawie umorzenia części 6,9 miliardowego długu, co było warunkiem koniecznym do otrzymania kolejnej transzy publicznej pomocy. Teraz, za zgodą amerykańskiego rządu, główna część koncernu zostanie przejęta przez włoskiego Fiata.

General Motors w efekcie procesu upadłościowego skorzysta z ochrony przed wierzycielami, ale po ponad stu latach od założenia zostanie częściowo upaństwowiony. Prezydent Obama zadeklarował udzielenie wparcia finansowego w wysokości 50 mld dolarów obejmując jednoczenie 60% udziałów w koncernie.

Jedynie Ford próbuje wydobyć się z olbrzymiego zadłużenia własnymi siłami. Jeszcze w 2008 roku koncern sfinalizował sprzedaż luksusowej, tradycyjnie brytyjskiej marki Aston Martin inwestorom z Kuwejtu. Także w ubiegłym roku za 23 mld dolarów Ford pozbył się dwóch ekskluzywnych marek – Jaguara i Land Rovera. Tradycja brytyjskiej motoryzacji trafiła w ręce Ratana Taty i jego przemysłowego imperium. W maju rozpoczęła się oficjalna sprzedaż tych marek na indyjskim rynku.

Europejskie reperkusje


Kłopoty gigantów zza oceanu przeniosły się także do Europy. Szacunki branżowych ekspertów wskazują na nawet ponad 15% spadek sprzedaży nowych aut na starym kontynencie. 12 marca Europejski Bank Inwestycyjny zdecydował o zarezerwowaniu 3 mld euro na akcję kredytową dla tego sektora. Należy pamiętać, że zatrudniający dzisiaj ponad 6% wszystkich pracowników przemysł motoryzacyjny stanowi kluczowy element unijnej gospodarki. Coraz słabsze wyniki BMW czy Peugeot-Citroen na razie powodują przestoje w produkcji, ale już wkrótce może spowodować to zwolnienia nie tylko w samej branży, ale także wśród dostawców komponentów elektronicznych. Za coraz większe trudności PSA Peugeot-Citroen w marcu zapłacił głową dotychczasowy prezes koncernu Christian Streiff.

Zawirowania na rynkach finansowych i spadek sprzedaży nowych aut doprowadziły do ciekawej sytuacji na niemieckim rynku. Szykujący się od wielu miesięcy do przejęcia Volkswagena prezes Porsche Wendelin Wiedeking doprowadził firmę do skraju bankructwa i teraz może już tylko negocjować korzystne dla tej rodzinnej wciąż firmy warunki fuzji z dortmundzkim gigantem. Smaczku całej sprawie dodaje jeszcze rywalizacja Wiedekinga z prezesem Volkswagena Ferdinandem Piechem, wnukiem słynnego Ferdinanda Porsche, twórcy garbusa i założyciela koncernu ze Stuttgartu.

Warto jeszcze wspomnieć o kłopotach należącego do GM Opla. Dzięki aktywnej polityce niemieckiego rządu i dobrym relacjom z Obamą, udało się uchronić zatrudniającą 50 tysięcy osób firmę od losu swojego właściciela. Zakupiony przez kanadyjsko-austriacki koncert Magna i rosyjski Sbierbank ma być zarządzany przez … GAZ-a. To największa inwestycja rosyjska w Europie od wielu lat. Fabryki w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Polsce, Belgii i Hiszpanii mają nakierować swoją produkcje właśnie na wschodni rynek.

Nowe wyzwania, nowe potęgi


Przyczyn dzisiejszych kłopotów branży szukać można wiele, od rosnącej ceny paliwa, która w Stanach Zjednoczonych w końcu kwietnia przekroczyła magiczną granicę 2 zł za litr benzyny, przez spadek sprzedaży spowodowany kryzysem finansowym, po trudności w uzyskaniu wcześniej łatwo dostępnych kredytów inwestycyjnych. Wszystko to skłoniło nowego światowego przywódcę Prezydenta USA Baracka Obamę to postawienia przed branżą nowego wyzwania. Gigantycznej modernizacji technologicznej. Według nowo wprowadzonych standardów zużycia paliwa od 2016 roku spaść ona ma do 6l/100km. Dzisiaj tak wyśrubowane normy spełniają prawie tylko i wyłącznie auta z napędem hybrydowym. To największe od wielu lat wyzwanie dla sektora, które jest odważną próbą zredukowania zależności od ropy i redukcji emisji zanieczyszczeń. Moment wydaje się wyjątkowo dobry. Do tej pory największe koncerny paraliżowały zmiany. Dzisiaj stojąc z pustym garnuszkiem pod drzwiami Białego Domu nie mają już wyjścia.

Paradoksalnie okazać się może, że dzisiejsze załamanie będzie początkiem nowej ery w motoryzacji. Na razie wszyscy z zapartym tchem obserwują jak wzrasta nowa potęga – Chiny, w których już dzisiaj produkuje się więcej aut niż w USA czy Japonii. Większość z 10,7 mln nowych aut rocznie w Państwie Środka to wciąż wytwór zachodnich koncernów, ale patrząc na indyjską Tate, pewnie nie długo trzeba będzie czekać na ofensywę chińskich koncernów.



...

Odsłon: 2879 | ranking >>


Komentarze: 2 Dodaj komentarz

Komentarze do artykułu Niekontrolowana zmiana biegu – kryzys przemysłu motoryzacyjnego:

Komentarz

m_wilk

2009-06-21, 00:12

W Niemczech dali dotacji 2,5 tys euro na nowe samochody, teraz podobno w Polsce mają być dopłaty do 4,5 tys zł. Trochę mało ale zawsze coś. Te dopłaty to dobra rzecz dla osób, które wybierają małolitrażowe samochody - a w Polsce takie królują. Także może się ruszy w naszej motoryzacji.


Komentarz

Łukasz Matuszewski | Wydawca TwojaEuropa.pl

2009-06-23, 23:50

Zmniejszenie sprzedaży jest spowodowane kryzysem a nie jakąś zwyżką cen aut... Wręcz przeciwnie, ceny samochodów bardzo spadły. Dlatego pomysł dopłat jest moim zdaniem chybiony. To nie jest kwestia typu "eee, trochę za drogo, nie kupuję" - to jest raczej "nie wiem czy jutro będę miał pracę, lepiej się nie ładować w wydatki i trochę odłożyć" - Dopłaty tutaj nic nie pomogą...



Powiadamiaj mnie o nowych wypowiedziach do tego artykułu

Nie chcesz przepisywać tych słów? Zarejestruj się! (lub Zaloguj)


* pole obowiązkowe

-

Autor artykułu:

Bartosz  Domaszewicz Bartosz Domaszewicz Wyślij wiadomość | Zaproś do znajomych
Więcej artykułów autora >>

- Dziennikarstwo obywatelskie - dołącz do redakcji

Wiadomości z Europy i UERSS Wiadomości z Europy

Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie Nauka i Technologie Nowość Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie

Wybory prezydenckie w USA - komentarze ekspertów

Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych

Sejm przyjął uchwałę w sprawie CETA

PiS nie poprze Donalda Tuska na drugą kadencję w Radzie Europejskiej

KE: postępowanie wyjaśniające ws. podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce

więcej wiadomości z Europy >>

-

Oferty pracy za granicąRSS z ofertami pracy za granicą

Oferty pracy za granicą - przycisk Dodaj ofertę pracy za granicą

Opieka/Niemcy-wyjazd do Hannoveru od 14.04 do 20.05! 31.03.2017 Kraj: Niemcy Miasto: Hannover

Brygadzista w Sortowni Kurierskiej Niemcy 07.04.2017 Kraj: Niemcy

Praca dla każdego/Również dla Par - Szwajcaria 30.03.2017 Kraj: Szwajcaria Miasto: Frauenfeld

Mechanik oldtimer’ów 24.03.2017 Kraj: Niemcy

zobacz wszystkie oferty pracy >>

-

Szkolenia i kursy unijneRSS wydarzenia w Europie

Szkolenia unijne - banner Dodaj ofertę szkolenia

zobacz wszystkie oferty szkoleń >>

-

Forum europejskie - dyskusje...

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – przyczepa z dźwigiem – 2600 do 3200 € LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:29     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – transport mebli – podwójna obsada – 2400 € LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:27     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – przewóz mebli – międzynarodówka LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:27     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca C+E plandeka 3/1, €1900-€2000 + diety Pola Materka pisze: Werker Sp. z o. o. jest agencją świadczącą usługi w zakresie zintegrowanego >> 10.03.2017 10:56     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieMajowe sesje fotograficzne w Rzymie i Wenecji. 2017 Ślub w Rzymie, polski fotograf w Rzymie pisze: Maj w Italii? Bajkowy miesiąc - kwitnące drzewa, delikatny wiatr, słońce, optymalna >> 23.02.2017 12:07     Ogłoszenia wszelkie

więcej grup dyskusyjnych >>

-

Ostatnio komentowane

Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce? Jedź na Ukrainę... Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce? Jedź na Ukrainę... paweł szlęzak: prosze o kontakt chce nabyc prawojazdy ukrainskje prosze o kontakt muj numer telefonu...

Potrawy świąteczne w Niemczech rudy102c: To jest spoko bo robie prezentacje o Niemczech

Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce?... Bogdan: Witam mam zabraneta prawko w niemczech jest ktoś w jest ktoś w stanie pomóc załatwić...

Paneuropa Richarda Coudenhove-Kalergiego... wk*rwiona na maxa: Szkoda, że nie napisaliście, jakim sposobem Kalergi chciał wykorzenić nacjonalizm......

-

Kalendarz wydarzeń RSS wydarzenia w Europie

Harmęże k. Oświęcimia, Polska, 03.05.2017 - 03.05.2017
Rycerskie Dni Rodzin

więcej wydarzeń >>

-


Wszystkie

Wybierz kraj:

x
Cała Europa Unia Europejska Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Cypr Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kazachstan Liechtenstein Litwa Łotwa Luksemburg Macedonia Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Polska Portugalia Rosja Rumunia San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy