Jakie wybrać paliwo do samochodu?
02.08.2012 | Autor: Magdalena Mucha | [ 1 komentarz ] |
Ceny paliw na stacjach benzynowych przyprawiają o zawrót głowy. Na razie nic nie wskazuje na to, że zmaleją.
Aktualne ceny paliw w Polsce
Jak wynika z danych portalu E-petrol na dzień 27-07-2012 r. za litr benzyny bezołowiowej trzeba było zapłacić średnio 5,85 zł. Benzyna 95-oktanowa kosztowała 5,64 zł. Olej napędowy w tym okresie kosztował 5,56 zł, a gaz był tradycyjnie najtańszy i kosztował 2,75zł.
Ceny paliw w Europie
Ponieważ ceny paliw rosną, powinniśmy wziąć pod uwagę koszt przejazdu, jeśli wybieramy się na wakacje za granicą.
Benzynę 95-oktanową najtaniej w Europie można kupić w tej chwili w Rumunii (5,24 zł), a poza tym niższą cenę od Polski oferuje jeszcze: Kosowo, Estonia Łotwa, Chorwacja i Hiszpania. Najwyższą cenę za benzynę zapłacimy w Norwegii (8,46 zł)
Jeśli chodzi o diesel najmniejszą cenę oferuje Chorwacja – 5,20 zł. Tanio zatankujemy też w: Czarnogórze, Luksemburgu, Kosowie, Rumunii, Estonii, Litwie i Łotwie. Najdrożej jest znowu w Norwegii (7,81 zł) i Wielkiej Brytanii (7,43 zł).
W państwach należących do strefy euro za LPG najmniej zapłacimy w Niemczech (0,57 euro), a także w Austrii, Estonii i Luksemburgu. Z kolei najwięcej wyniesie nas gaz we Francji - 0,85 euro.
Czy ceny w końcu zmaleją?
Już w maju ceny ropy na światowych rynkach spadały, ale nie przełożyło się to na obniżki cen na stacjach paliw. Taki stan rzeczy się utrzyma, ponieważ nasz złoty ma niski kurs w stosunku do dolara i nic nie wskazuje na to, że sytuacja ulegnie zmianie. Na chwilę obecną wybór paliwa do samochodu staje się bardzo ważny, zwłaszcza jeśli dużo podróżujemy, a ceny nie zmaleją. Maksymalne ceny paliw przewidywane są na ten tydzień. Pomimo spadku hurtowych cen paliw w ubiegłym tygodniu, sierpień może zacząć się od podwyżek.
Samochód a paliwo
Samochody z silnikami benzynowymi kosztują mniej, ale więcej palą. Za to diesle charakteryzują się niższym zużyciem paliwa, ale są droższe. Gdy samochody z takim paliwem się zepsują problemem jest to, że wszelakie naprawy są bardzo drogie. Jeśli chodzi o gaz pojawia się problem innego rodzaju. Nie wszystkie firmy leasingowe decydują się na zakup takich pojazdów, a potem ich serwisowanie jest utrudnione. Jednak coraz więcej koncernów motoryzacyjnych montuje w samochodach instalacje gazowe. Biorąc pod uwagę ceny paliw, koncerny spodziewają się nagłego wzrostu zainteresowania modelami z LPG.
Wzrasta zainteresowanie samochodami z tym napędem, ponieważ jest on bardziej ekologiczny. Inaczej wygląda sytuacja z samochodami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG, gdyż nie ma zbyt wiele punktów tankowania, a gdy już są, to raczej w większych miastach.
Mercedes-Benz jest jedynym producentem samochodów dostawczych na rynku, który oferuje samochody z silnikami zasilanymi czterema różnymi rodzajami paliw.
Tradycyjnie najlepiej sprzedają się auta z silnikami Diesla o mocy 136 i 163 KM. Coraz bardziej popularne stają się te o mocy 95 KM.
Eksploatacja samochodu
Ważne są też warunki, w jakich samochód będzie eksploatowany. Podczas jazdy na dalekich trasach tj. autostrady i drogi szybkiego ruchu lepiej sprawdzi się mocniejszy silnik, który zapewnia lepsze przyspieszenie i wyższą prędkość eksploatacyjną wraz z napędem przednim, dzięki któremu auto lepiej zachowuje się na drodze. Natomiast przy eksploatacji auta w mieście bardziej ekonomiczny będzie silnik o mniejszej mocy z napędem przednim. Mocny silnik w połączeniu z napędem tylnym ma także swoje zalety, szczególnie gdy samochód jest obciążony, to pomaga mu na grząskich drogach i przy holowaniu przyczepy.
Dla tych, którzy jeżdżą w mieście wystarczą słabsze jednostki, zapewniają dynamikę i niewiele palą.
Oferta producentów aut jest szeroka. Każdy może znaleźć coś dla siebie, jeśli chodzi o auto i paliwo.
mat
2012-08-03, 15:54
Póki co to jeszcze LPG się opłaca. A na cng to zdaje się biedronka ma zamiar przerabiać albo już zamówili flotę przerobioną? nie dziwie się, bo w końcu jak można zaoszczędzić i kilkaset złotych na 1000 km, to przecież czysty zysk. Tutaj przykład z LPG do diesla: http://youtu.be/9CMs7QxzUn8