Twoja Europa - Praca i Studia za granicą oraz Unia Europejska

Szybka kolej w Europie

31.05.2009 Autor: Paulina Bogacz[ 2 komentarze ]

W Europie coraz bardziej popularnym środkiem transportu staje się szybka kolej. Pociągi te potrafią przemieszczać się z prędkością od ok. 200 do niemal 600 kilometrów na godzinę. Podróż taką koleją może okazać się alternatywą dla transportu lotniczego.



Zalety szybkiej kolei


Podróżowanie szybką koleją cieszy się wielkim zainteresowaniem. W wielu krajach linie lotnicze tracą klientów na rzecz szybkich pociągów. Podróżni doceniają to, że rezygnując z podróży samolotem omijają ich niedogodności, takie jak dodatkowe opłaty (np. za bagaż), opóźnienia i procedury związane z kwestiami bezpieczeństwa. Na dodatek lotniska znajdują się zazwyczaj na obrzeżach miast co powoduje kolejny problem, jakim jest dostanie się do centrum. Natomiast stacje szybkiej kolei położone są najczęściej już w centrach miast. Dodatkowym atutem pociągów wielkiej prędkości jest fakt, że są one przyjazne dla środowiska, zużywają mniej energii i nie emitują do atmosfery tyle dwutlenku węgla co samoloty. Podróżni skuszeni niższą ceną i większym komfortem pociągów szybkiej kolei coraz częściej wybierają właśnie ten środek transportu.

Coraz szybciej


W Europie kolej szybkiego ruchu rozwinęła się najwcześniej, bo już w 1981 roku, we Francji. TGV (z fr. Trains a Grande Vitesse), czyli pociągi o wielkiej prędkości są najchętniej wybieranym środkiem transportu wśród Francuzów. Pojazd ten pobił rekord prędkości osiągając 574,7 kilometrów na godzinę (lecz pociągi te nie jeżdżą zazwyczaj z tą prędkością). W Niemczech erę szybkich pociągów zapoczątkował ICE (Inter City Express). Obecnie wprowadzona jest nowa technologia tych pociągów, o nazwie ICE 3. Pojazdy te nie mają dwóch lokomotyw napędzających z przodu i z tyłu (jak francuskie TGV), ale wszystkie elementy napędu rozmieszczone są pod pociągiem. Konstrukcja taka sprawia, że maszyna jest lżejsza, szybsza i zużycie szyn jest mniejsze. Rozwiązanie to zainspirowało producentów TGV i rozpoczęli oni prace nad pociągiem bez lokomotywy - AGV („ Automotrice à Grande Vitesse”), osiąga on prędkość do 360 kilometrów na godzinę. Szybkie koleje konstruowane są też w innych państwach Europy, jak Wielka Brytania czy Włochy. Ciekawie skonstruowane są włoskie pociągi Pendolino. Mogą one swobodnie poruszać się na terenach górzystych i nie muszą zwalniać na zakrętach, gdyż umożliwia to konstrukcja wagonów, które mogą wychylać się o 8 stopni od pionu.

Szybka kolej w Polsce?


Również polski rząd ma aspiracje na budowę kolei szybkich prędkości. Niestety, eksperci unijni twierdzą, że istniejące w Polsce linie kolejowe nie są dostosowane dla pociągów poruszających się z prędkością powyżej 200 kilometrów na godzinę. Twierdzą, że jest to kwestia 10 do 15 lat, by wprowadzić tego typu pojazdy. Wcześniej należy zmodernizować istniejące już linie kolejowe. Obecny stan polskich tras kolejowych na pewno nie pozwoli na pełne wykorzystanie szybkich pociągów. Jak donosi „Dziennik”, eksperci unijni zasugerowali polskiej kolei rezygnację z projektu wprowadzenia szybkich pociągów, a w zamian zakupienie nowoczesnych tradycyjnych pociągów typu push-pull. Wydaje się, że najlepszym wyjściem dla Polski jest poczekanie jeszcze kilka lat i w tym czasie dostosowanie linii kolejowych do pociągów nowych technologii.


...

Odsłon: 7993 | ranking >>


Komentarze: 2 Dodaj komentarz

Komentarze do artykułu Szybka kolej w Europie:

Komentarz

Łukasz Dębski |

2009-06-01, 16:07

No zanim u nas takie prędkości bedą osiągane to minie wieeele czasu. Ostatnio mój kolega mieszkający w Londynie zapragnął sobie odwiedzić Paryż - i wiecie co? wsiadł do pociągu i po ok 3h był w Paryżu i fotografował się u podnóży wieży Eiffela. U nas jak pociąg jedzie 120 km/h na trasie łódź - warszawa to jest dokonanie. Czekam z utęsknieniem na więcej.


Komentarz

jasia

2009-06-02, 23:34

u nas ostatnio testowali jakiś "super-szybki" pociąg, który jechał bodajże 230 km/h, ale był bez pasażerów i jechał po prostym odcinku drogi w nocy. może do 2012 roku uda się osiągnąć chociaż 250 km/h, chociaż szczerze mówiąc wątpię :)



Powiadamiaj mnie o nowych wypowiedziach do tego artykułu

Nie chcesz przepisywać tych słów? Zarejestruj się! (lub Zaloguj)


* pole obowiązkowe

-

Autor artykułu:

Paulina Bogacz Paulina Bogacz Redaktor TwojaEuropa.pl
Wyślij wiadomość | Zaproś do znajomych
Więcej artykułów autora >>

- Dziennikarstwo obywatelskie - dołącz do redakcji

Wiadomości z Europy i UERSS Wiadomości z Europy

Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie Nauka i Technologie Nowość Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie

Wybory prezydenckie w USA - komentarze ekspertów

Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych

Sejm przyjął uchwałę w sprawie CETA

PiS nie poprze Donalda Tuska na drugą kadencję w Radzie Europejskiej

KE: postępowanie wyjaśniające ws. podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce

więcej wiadomości z Europy >>

-

Oferty pracy za granicąRSS z ofertami pracy za granicą

Oferty pracy za granicą - przycisk Dodaj ofertę pracy za granicą

MALARZ/TAPECIARZ - NIEMCY 21.07.2017 Kraj: Niemcy

Pracownik rolny w Niemczech 26.06.2017 Kraj: Niemcy

Kierowca CE – autotransportery – możliwość przeszkolenia 07.07.2017 Kraj: Niemcy Miasto: NADRENIA – PALATYNAT, okolice Frankfurtu nad Menem

Murarz Norwegia 12.07.2017 Kraj: Norwegia

zobacz wszystkie oferty pracy >>

-

Szkolenia i kursy unijneRSS wydarzenia w Europie

Szkolenia unijne - banner Dodaj ofertę szkolenia

zobacz wszystkie oferty szkoleń >>

-

Forum europejskie - dyskusje...

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – przyczepa z dźwigiem – 2600 do 3200 € LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:29     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – transport mebli – podwójna obsada – 2400 € LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:27     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca CE – przewóz mebli – międzynarodówka LUKSMANN pisze: LUKSMANN poszukuje kandydata do pracy w niemieckiej firmie transportowej na stanowisko: Kierowca >> 14.04.2017 11:27     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieKierowca C+E plandeka 3/1, €1900-€2000 + diety Pola Materka pisze: Werker Sp. z o. o. jest agencją świadczącą usługi w zakresie zintegrowanego >> 10.03.2017 10:56     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieMajowe sesje fotograficzne w Rzymie i Wenecji. 2017 Ślub w Rzymie, polski fotograf w Rzymie pisze: Maj w Italii? Bajkowy miesiąc - kwitnące drzewa, delikatny wiatr, słońce, optymalna >> 23.02.2017 12:07     Ogłoszenia wszelkie

więcej grup dyskusyjnych >>

-

Ostatnio komentowane

Dlaczego Norwegia nie chce do UE ? Dlaczego Norwegia nie chce do UE ? barbara buczynska: witam serdecznie bardzo ciekawy ten artykuł

Serbia – przepisy drogowe jurek: No to nastraszyłyście mnie tymi opiniami i zastanawiam się teraz którędy jechać...

Paneuropa Richarda Coudenhove-Kalergiego... Seba: Jeżeli przywódcy europy chcą wprowadzić kolejny pomysł Pana Kalergiego i zniszczyć...

Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce?... Alya: Ja też zrobić prawa jazdy na Ukrainie. Mój telefon: 00380660142420 Mieszkam...

-

Kalendarz wydarzeń RSS wydarzenia w Europie

Drzemlikowice, Polska, 23.09.2017 - 23.09.2017
European mime & butoh workshop

więcej wydarzeń >>

-


Wszystkie

Wybierz kraj:

x
Cała Europa Unia Europejska Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Cypr Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kazachstan Liechtenstein Litwa Łotwa Luksemburg Macedonia Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Polska Portugalia Rosja Rumunia San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy