Działanie 6.1 PO IG - najważniejsze informacje
19.08.2011 | Autor: Marta Zagrajek | [ 0 komentarzy ] |
Działanie 6.1 PO IG ma wspierać polską gospodarkę na arenie światowej
Źródło: stock.xchng
Działanie 6.1 PO IG promuje mniejszych przedsiębiorców za granicą
Źródło: stock.xchng
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- Polskie firmy i ich hity eksportowe
- Jak korzystać z rządowego wsparcia eksportu?
- Ekspansja zagraniczna. Aspekty prawne - gdzie szukać pomocy?
- Unia Europejska - inne artykuły:
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych
- Czwarta edycja Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”
Działanie 6.1 "Paszport do eksportu" z VI priorytetu "Polska gospodarka na rynku międzynarodowym" programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka ma promować mniejsze przedsiębiorstwa z Polski.
Ogólnie o programie Innowacyjna Gospodarka
Program operacyjny Innowacyjna Gospodarka jest realizowany w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013. Ten program unijny jest skierowany do przedsiębiorców, ma za zadanie zachęcać firmy do działalności badawczo-rozwojowej. Zasadniczym celem całego programu jest wspieranie innowacyjności i poszukiwania coraz nowszych rozwiązań technologicznych. Priorytet VI ma wzmacniać znaczenie Polski na arenie międzynarodowej, kreować ją jako atrakcyjną dla inwestycji i turystyki, a także jako godnego partnera w interesach.
Kto może być beneficjentem?
O dofinansowanie z tego działania mogą starać się mikro (mniej niż 10 pracowników), mali (od 10 do 50 pracowników) i średni (więcej niż 50, ale mniej niż 250 pracowników) przedsiębiorcy, mający siedzibę i prowadzący działalność (osoby prawne) lub miejsce zamieszkania (osoby fizyczne) na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Dodatkowo udział eksportu w powyższych firmach nie może być większy niż 30%, a ich obrót nie przekracza 50 mln EURO. Następnym warunkiem jest działalność spoza sektorów - rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa oraz górnictwa węgla.
Przeznaczenie projektów
Projekty dofinansowywane z Działania 6.1 mają na celu wejście na nowe rynki i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej polskiego przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, jednocześnie zazębiając współpracę z kontrahentami zagranicznymi. Mogą one także przyczyniać się do zwiększenia udziału sprzedaży na rynki międzynarodowe w ogólnej sprzedaży danego przedsiębiorstwa (zatem zwiększenie wielkości eksportu). Mogą być to również projekty promujące polskie marki na arenie międzynarodowej, tak aby produkty te były szeroko rozpoznawalne na rynkach zagranicznych.
Działanie 6.1 PO IG - dofinansowanie
Tryb dofinansowania i szczegółowe zasady otrzymania wsparcia reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 w rozdziale 11. Są tam wymienione m.in. wydatki kwalifikujące do objęcia wsparciem z tytułu udziału w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych czy też z zakresu wyszukiwania i doboru partnerów na rynkach docelowych. Jest to rodzaj pomocy de minimis - pomoc publiczna w wysokości nieprzekraczającej 200 tys. euro przyznana w ciągu 3 lat nie podlega zgłoszeniu do Komisji. Wynika z tego zatem, że maksymalna wielkość dofinansowania będzie równa 200 tys. zł.
Działanie 6.1 PO IG - terminy
Za nabór wniosków jest odpowiedzialna wyłącznie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która wyznaczyła termin 17 października 2011 r. - 4 listopada 2011 r. lub do wyczerpania alokacji na konkurs na składanie wniosków w sprawie dofinansowania z Działania 6.1 PO IG.
Etapy składania wniosków
Działanie 6.1 jest podzielone na dwa etapy:
- I etap - przygotowanie Planu Rozwoju Eksportu – tutaj wymogiem Unii Europejskiej jest przygotowanie owego planu przez niezależną firmę doradczą, ponadto okres przygotowania tego planu nie może być dłuższy niż 6 miesięcy
- II etap - wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu – okres wdrożenia zaakceptowanego planu rozwoju nie może być dłuższy niż 24 miesiące
Przykłady projektów
Przykładem realizowanego projektu w ramach Działania 6.1 jest "Wdrożenie planu rozwoju eksportu w przedsiębiorstwie XPLUS S.A.".
Więcej informacji tutaj.