Twoja Europa - Praca i Studia za granicą oraz Unia Europejska

Zawód: pilot wycieczek

05.02.2011 Autor: Dagmara Ikiert[ 5 komentarzy ]
Pilotaż kiedyś - pierwsze pustynne wyprawy 1965....

Pilotaż kiedyś - pierwsze pustynne wyprawy 1965....
Źródło: Wikipedia

Pilotaż dziś - bus tour w Rzymie!

Pilotaż dziś - bus tour w Rzymie!
Źródło: rgbstock.com

Jeżeli chcesz zwiedzić całą Europę, a może i nawet pół świata, jesteś odporny na stres i brak snu oraz uwielbiasz poznawać nowych ludzi i kultury - zostań pilotem wycieczek.

Jak zostać pilotem wycieczek?


W Polsce zasady przyznawania uprawnień pilotom wycieczek reguluje Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 roku, znowelizowana w 2010. Aby otrzymać licencję niezbędne jest odbycie specjalistycznego kursu przygotowującego do wykonywania tego odpowiedzialnego zawodu. Różne organizacje proponują odmienne jego formuły. Standardowy kurs weekendowy przewiduje 120 godzin zajęć rozłożonych równomiernie na przestrzeni kilku miesięcy. Można zdecydować się również na krótszą opcję, czyli kurs przyśpieszony, oferowany przede wszystkim w okresie wakacyjnym. Zakłada on cykl intensywnych zajęć tygodniowych bądź 10-dniowych. Ceny kursów oscylują na poziomie 600-900 złotych. Tańsze są szkolenia przeprowadzane przez takie organy, jak Regionalne Izby Turystyki, nieco droższe są kursy prywatne, organizowane np. przez dużych turoperatorów turystycznych jak BP Triada s.a.. Ci, którzy pomyślnie przejdą kurs muszą zmierzyć się jeszcze z komisjami Urzędów Marszałkowskich odpowiedzialnych bezpośrednio za nadawanie uprawnień. Egzamin składa się z 3 części: jednej pisemnej oraz dwóch ustnych. Pytania sprawdzają wiedzę z zakresu historii, geografii, znajomości zabytków, prawa turystycznego oraz ogólnej zdolności radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych, które mogą przydarzyć się na każdym pilotażu. Koszt egzaminu to ok. 200 zł, dlatego warto przyłożyć się do nauki już za pierwszym podejściem.

Legitymując się polskim identyfikatorem można podjąć pracę na terenie całej Europy, z wyjątkiem kilku specyficznych miejsc (np. europejskie stolice), gdzie wymagane są lokalne uprawnienia przewodnickie. Polski system szkolenia pilotów jest również bardzo rozwinięty w porównaniu z innymi krajami UE, dlatego zagraniczne biura podróży (zwłaszcza francuskie oraz niemieckie) chętnie zatrudniają polskich pilotów. Prym we współpracy z rodzimymi tour leaderami wiedzie niemiecki potentat turystyczny TUI, w którego szeregach pracuje spora ilość polskich rezydentów, którzy wykażą się doskonałą znajomością języka niemieckiego.

Jak zdobyć pierwsze zlecenie?


Kiedy zdobędziesz już upragniony identyfikator i licencję, musisz niestety liczyć się z tym, iż przed tobą jeszcze dość długa drogą do wielkich podróżniczych przeżyć. Większość biur podróży woli, co jest oczywiście zrozumiałe, zatrudniać pilotów posiadających choć minimalne doświadczenie. Dlatego, na początku należy uzbroić się w cierpliwość. Przede wszystkim starać się o choć drobne pilotaże w mniejszych, lokalnych biurach podróży, organizujących proste, kilkudniowe wycieczki na terenie Polski bądź nieodległych naszej ojczyźnie krajów.

Stopniowe rozbudowywanie swojego CV sprawi, iż stanie się ono atrakcyjniejsze dla najlepszych turoperatorów. Warto już na samym początku rozesłać drogą mailową naszą aplikację do największych organizatorów, ponieważ większość z nich posiada pilocką bazę danych, do której sięga się w razie "braków" w personelu. Jednak pamiętaj o aktualizacji swego CV, od czasu do czasu przypominając się poprzez dostarczenie najnowszej jego wersji. Oczywiste jest, iż o pierwszą pracę w pilotowaniu grup najłatwiej jest w okresie wakacyjnym, kiedy to rośnie zapotrzebowanie na wyszkolonych opiekunów.

Ciekawą propozycją do rozpoczęcia swojej pilockiej kariery mogą być tzw. wahadła, czyli kilkudniowe transfery do turystycznych miejscowości. Jest to dość prosta forma pilotażu, dzięki której można poznać system funkcjonowania wyjazdów turystycznych oraz oswoić się z prowadzeniem dużych grup ludzi, czasem bardzo trudnych do okiełznania. Wahadła to również doskonała okazja do zwiedzenia wspaniałych europejskich zakątków, gdyż tego typu transfery dotyczą wyjazdów autokarowych zwłaszcza do Grecji, Hiszpanii, Francji, Bułgarii oraz Chorwacji. Czasem możliwe jest również podjęcie współpracy z przewoźnikami czy organizatorami z krajów, w których oferowane są turystom wyjazdy do Polski. Tego typu biura podróży często poszukują dwujęzycznych pilotów, którzy oprowadzą grupę w ich rodzimym języku oraz zapewnią komfortową obsługę imprezy w kontaktach z polskimi kontrahentami.

Dlatego pamiętać należy również o istocie znajomości językowych, szczególnie potwierdzonych wpisem do legitymacji pilockiej. Większość biur podróży nawet nie przeglądnie twojej aplikacji, jeżeli nie możesz się wykazać udokumentowaną znajomością choć jednego języka obcego. Dodatkowo, kompetencje lingwistyczne ułatwiają podjęcie współpracy z innymi europejskimi touroperatorami, którzy zapewniają wyższe niż w Polsce zarobki oraz swego rodzaju ciekawe wyzwanie oraz urozmaicenie.

To, co w tej pracy najpiękniejsze...


Będąc od kilku lat pilotem wycieczek oraz rezydentem, uważam, iż mało jest na świecie podobnych zajęć, które w ten sam sposób otwierają człowieka na świat. Słowo nuda nie istnieje w słowniku pilota wycieczek. Cały czas dzieje się coś nowego, każdy turysta jest inny i wymaga od nas szczególnego podejścia. W pracy z ludźmi niczego nie da się przewidzieć, a skrupulatnie zaplanowany dzień może przynieść całkowicie zaskakujące przygody i wydarzenia. Na pewno nie jest to praca dla tych, którzy cenią sobie spokój i stabilność. Będąc rezydentem w Tunezji, czasem wypełnianie obowiązków wymagało ode mnie pracy non stop przez 40 godzin, niekiedy wydający się o poranku potwornie męczący dzień, okazywał się przyjemnym i praktycznie wolnym od pracy. Najwspanialszą cechą tego wymagającego zawodu jest jednak POZNANIE. Codziennie poznajesz nowych ludzi: turystów, współpracowników różnych narodowości czy osoby, które całkowicie przypadkowo stanęły na twojej drodze. Piloci są ogólnie osobami, którymi większość się interesuje dlatego ciężko, w ich przypadku o choć jeden samotny wieczór.

Mimo iż praca pilota jest męcząca oraz może czasem wydawać się monotonna (zwłaszcza w postaci rezydentury), to patrząc z perspektywy na kolejne sezony turystyczne, każdy tour leader zdaje sobie sprawę z niezwykłości, których doświadcza w poszczególnych chwilach swojej pracy. Pilotaż pozwala mądrze i z korzyścią nie tylko dla siebie zwiedzić najpiękniejsze zakątki świata, dzieląc się tą przygodą z innymi. Wszystkich pilotów, tych wychodzący o poranku z luksusowych hoteli nad brzegiem morza w słonecznym Egipcie czy tych rozprostowujących zziębnięte nogi przed namiotami rozbitymi w Himalajach, łączy jedno - pasja odkrywania oraz całkowita niemoc przewidzenia tego, co przyniesie kolejny dzień.

...

Odsłon: 9049 | ranking >>


Komentarze: 5 Dodaj komentarz

Komentarze do artykułu Zawód: pilot wycieczek:

Komentarz

Piotr Kruczek | Pilot wycieczek zagranicznych...

2011-02-07, 11:24

Zapraszam na forum PILOCI WYCIECZEK pod adresem http://www.pilociwycieczek.pl

Jeśli pracujesz jako pilot wycieczek i korzystasz z facebooka to dodaj tam do swoich ulubionych stron społecznościowe przedłużenie forum pilotów wycieczek zagranicznych http://www.facebook.com/piloci oraz dołącz do naszego zawodowego grona (w pierwszym roku działania profilu zebrało się nas tam już ponad 1000 osób) http://www.facebook.com/pilociwycieczek


Komentarz

Piotr Kruczek | Pilot wycieczek zagranicznych...

2011-02-07, 11:43

Zaglądasz na portal TwojaEuropa.pl i jesteś pilotem wycieczek lub interesuje Cię ta tematyka?

Dołącz też do grupy PILOCI WYCIECZEK na portalu TwojaEuropa.pl:

http://www.twojaeuropa.pl/grupa/piloci-wycieczek


Komentarz

Piotr Kruczek | Pilot wycieczek zagranicznych...

2011-02-07, 12:00

Kilka drobnych uwag do artykułu, który w całości jest okej :)

"kurs przyśpieszony, oferowany przede wszystkim w okresie wakacyjnym. Zakłada on cykl intensywnych zajęć tygodniowych bądź 10-dniowych"

- do tej pory (obecnie rozporządzeniem ministerialnym mają być wprowadzone jakieś zmiany) kursy pilockie powinny zawierać się w 120 godzinach lekcyjnych + praktyka (czyli wyjazd wycieczkowy, gdzie kursanci ćwiczą swoje umiejętności w zakresie pilotażu). Nie jest więc możliwy "przyśpieszony kurs 10-dniowy" i zapisując się na kurs warto to mieć na uwadze, czy firma szkoleniowa nie naciąga przepisów i zapewnia właściwą edukację.

"Ceny kursów oscylują na poziomie 600-900 złotych"

- de facto do kosztów trzeba dodać często wycieczkę praktyczną, więc warto zapisując się zapytać czy jest już w cenie
- przed kursem warto sprawdzić renomę organizatora, np. poprzez dotarcie do pilotów, którzy szkolili się w wybranej firmie, można też postarać się dotrzeć do wyników zdawalności wśród absolwentów danego organizatora kursów

"Polski system szkolenia pilotów jest również bardzo rozwinięty w porównaniu z innymi krajami UE, dlatego zagraniczne biura podróży (zwłaszcza francuskie oraz niemieckie) chętnie zatrudniają polskich pilotów".

- opinie absolwentów na temat ile i czego (zgodnie z urzędowymi wymogami) uczą kursy a co jest przydatne w praktyce są często krytyczne, a najważniejsza szkoła przychodzi właśnie z praktyką
- zatrudnienie w zagranicznych biurach można znaleźć najczęściej legitymując się właśnie praktyką i odpowiednią znajomością języka obcego a nie faktem skorzystania z "polskiego systemu szkoleniowego pilotów" (który - zgoda - rzeczywiście jest rozbudowany)


Komentarz

Dagmara Ikiert |

2011-02-07, 12:14

Witam!
Bardzo dziękuję za przeczytanie artykułu oraz komentarz :) Jeśli chodzi o kursy przyśpieszone to są oczywiście należy sprawdzać, czy są one rzetelne, np Gaudamus organizuje kusr 10-o dniowy, ale jest chyba po 12 godzin zajęć dziennie, moja koleżanka korzystała z ich oferty w zeszłe akacje. Natomiast w zdaniu "Polski system szkolenia pilotów jest również bardzo rozwinięty w porównaniu z innymi krajami UE" chodziło mi przede wszystkim o to, iż w innych krajach UE, np. we Francji coś takiego jak kurs dla pilotów w ogóle nie istnieje! Zgadzam się całkowicie jednak z tym, iż samo odbycie kursu nie gwarantuje wiedzy koniecznej do wykonywania zawodu, a dopiero praktyka otwiera nam oczy na wiele kwestii, których nie porusza się na zajęciach :)
Pozdrawiam serdecznie
Dagmara


Komentarz

A.Nowak

2011-06-10, 10:30

Witam serdecznie.



Jestem studentką III roku turystyki i rekreacji. Obecnie jestem w trakcie pisania pracy badawczej nad wypaleniem zawodowym pilotów wycieczek. Zwracam się z ogromną prośbą o wzięcie udziału w ankiecie, która jest anonimowa i zostanie wykorzysta do celów badawczych. Poniżej zamieszczam link do ankiety. Liczę na pomoc:)

http://www.ankietka.pl/ankieta/65420/piloci-wycieczek-badanie-poziomu-wypalenia-zawodowego-wsrod-pilotow-wycieczek.html



Agnieszka Nowak




Powiadamiaj mnie o nowych wypowiedziach do tego artykułu

Nie chcesz przepisywać tych słów? Zarejestruj się! (lub Zaloguj)


* pole obowiązkowe

-

Autor artykułu:

Dagmara Ikiert Dagmara Ikiert Wyślij wiadomość | Zaproś do znajomych
Więcej artykułów autora >>

- Dziennikarstwo obywatelskie - dołącz do redakcji

Wiadomości z Europy i UERSS Wiadomości z Europy

Inny świat czy popkulturowa wioska? Kultura Nowość Inny świat czy popkulturowa wioska?

Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie

Wybory prezydenckie w USA - komentarze ekspertów

Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych

Sejm przyjął uchwałę w sprawie CETA

PiS nie poprze Donalda Tuska na drugą kadencję w Radzie Europejskiej

więcej wiadomości z Europy >>

-

Oferty pracy za granicąRSS z ofertami pracy za granicą

Oferty pracy za granicą - przycisk Dodaj ofertę pracy za granicą

Pielęgniarka - Praca w Holandii 30.09.2019 Kraj: Holandia

Mechanik samochodowy 30.09.2019 Kraj: Holandia

zobacz wszystkie oferty pracy >>

-

Szkolenia i kursy unijneRSS wydarzenia w Europie

Szkolenia unijne - banner Dodaj ofertę szkolenia

zobacz wszystkie oferty szkoleń >>

-

Forum europejskie - dyskusje...

Ogłoszenia wszelkiehttp://www.rankinglokat.eu Rankinglokat.eu pisze: Polecam również świetną stronę z ubezpieczeniami OC http://www.tanieoc.net >> 19.07.2018 11:28     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieMonter rusztowań z uprawieniami IPF Sp. z o.o pisze: IPF Group specjalizuje się w rekrutacji i organizacji zatrudnienia na rynku krajowym >> 30.04.2018 15:26     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkiePolska przychodnia w Londynie pisze: Polecam polską przychodnię w Londynie - Fast Medica, to zespół znanych >> 06.04.2018 09:10     Ogłoszenia wszelkie

Studia i nauka za granicąBezpłatna polska szkoła, dla dzieci przebywających za granicą. Wojtek Kyzik pisze: Ciekawy program! >> 02.03.2018 13:22     Studia i nauka za granicą

Ogłoszenia wszelkieProgram do magazynu Wojtek Kyzik pisze: A wygląda to cenowo? >> 02.03.2018 13:22     Ogłoszenia wszelkie

więcej grup dyskusyjnych >>

-

Ostatnio komentowane

Kijów - metro, pociąg i nie tylko Kijów - metro, pociąg i nie tylko Takwdzpj: , https://sketimsnowic.site123.me/blog/nagpuri-video-mp4-mp3-download nagpuri_video_mp4_mp3_download,...

Boże Narodzenie w Szwecji ablahabla: xd

Praca w Austrii - umowa, urlop, wynagrodzenie... Teresa Kruczek: Mój mąż pracuje od sierpnia. Czy należy się mu 13i14 w firmie teampool?

Absurdalne przepisy w Unii Europejskiej... mateu: mit dwutlenku węgla obalony lata temu. poczytać o wielkich roślinach, dinozaurach...

-

Kalendarz wydarzeń RSS wydarzenia w Europie

więcej wydarzeń >>

-


Wszystkie

Wybierz kraj:

x
Cała Europa Unia Europejska Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Cypr Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kazachstan Liechtenstein Litwa Łotwa Luksemburg Macedonia Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Polska Portugalia Rosja Rumunia San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy