Stracimy 3 mld zł, bo MEN źle wydaje pieniądze z UE?
26.01.2011 | Autor: Konto Usunięte | [ 0 komentarzy ] |
Ministerstwo Edukacji Narodowej może nie zdążyć wydać do 2013 roku 4 mld zł przeznaczonych na reformę systemu oświaty.
Źródło: stock.xchng
- Wybierasz się do Polski?
- Zarezerwuj hotel w Polsce
- Wynajmij samochód w Polsce
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- Kredyt technologiczny - najlepszy sposób finansowania innowacji dla MŚP
- Europosłowie za „Raportem Witolda” w kanonie lektur
- Realizacja Narodowej Strategii Spójności 2007-2013
- Polska - inne artykuły:
- Zintegrowany System Kwalifikacji – ZSK
- Chcesz pracować w reklamie? Aplikuj do programu Dentsu Innovation Camp
- Tłumaczenia w biznesie – zlecić agencji czy zatrudnić tłumacza?
Czy to możliwe, że Polska straci nawet 3 mld zł, jakie otrzymała z Unii Europejskiej na reformę systemu oświaty?
Na co MEN przeznacza pieniądze z UE?
Ministerstwo Edukacji Narodowej może nie zdążyć wydać do 2013 roku 4 mld zł przeznaczonych na reformę systemu oświaty. Połowa tej kwoty jest przeznaczona na „realizację projektów systemowych dotyczących jakości kształcenia”. Niestety środki przeznaczone na te projekty budzą wątpliwości, ponieważ MEN rozliczył dopiero niecałe 10% kwot, jakie uzyskał z Unii Europejskiej.
Z drugiej strony jest już za późno, aby przeznaczyć te środki na szkolnictwo. Choć możliwe, że uda się wprowadzić poprawki do projektów, aby odpowiadały one bardziej potrzebom szkół.
„Dziennik Gazeta Prawna” podaje, że część pieniędzy, jaką MEN przeznaczył na badania czy ekspertyzy, może przepaść, ponieważ istnieje ryzyko, że nie zostaną one wdrożone.
Podczas posiedzenia sejmowej komisji edukacji nauki i młodzieży, które odbyło się 4 stycznia 2011 r., posłowie zadali pytanie MEN, czy 14 mln zł, przeznaczone na realizację ustawy o systemie informacji oświatowej, nie mogłoby zostać przekazane na przygotowanie szkół do przyjęcia 6-latków. W odpowiedzi uzyskali informację, że pieniądze unijne należy wydawać według pierwotnego przeznaczenia. MEN tłumaczy się również, że projekty nie przewidują wsparcia szkół w wydatki związane z wyposażeniem czy rozbudową szkół.
Nauczyciele i dyrektorzy szkół również krytycznie patrzą na działania podejmowane przez MEN. Są oni nawet zirytowani sposobem rozdysponowania środków pozyskanych z UE. Jeden z dyrektorów krakowskiego Liceum Ogólnokształcącego wspomina, że podczas szkolenia dla dyrektorów zorganizowanego przez MEN, największe koszty były związane z rezerwacją noclegów w dobrym hotelu i zamówieniem wykwintnego obiadu. Podkreśla on również, że takie praktyki są często stosowane przez MEN, który nie bierze pod uwagę faktu, że dla dyrektorów i nauczycieli najważniejszą wartością jest merytoryka szkolenia, a nie jego otoczka.
Niepokoi również wiadomość, że MEN nie dał konkretnej odpowiedzi „Dziennikowi Gazecie Prawnej” na pytanie dotyczące ilości aktów prawnych, które powstały do tej pory w wyniku prac, jakie są prowadzone we wszystkich projektach. Okazuje się jednak, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ma podobne obawy i poprosiło MEN o przygotowanie dokumentu, w którym będą wykazane najważniejsze kroki, jakie zostały podjęte w związku z reformą oświaty.
MEN nie jest przygotowany na dysponowanie tak dużymi pieniędzmi?
Eksperci współpracujący z MEN przyznają, że realizacja projektów ujawniła lukę istniejącą w tym ministerstwie. Okazuje się, że pracownicy związani z resortem nie są przygotowani do zarządzania tak dużymi środkami. Skutkiem tego jest przeznaczanie nieodpowiednich kwot na dane projekty, przekładanie terminów realizacji, przez co rośnie liczba planów, a nie widać efektów postępujących prac.
Eksperci ostrzegają, że za opóźnienia w projektach Polska może zapłacić wysoką cenę, gdyż jeśli MEN nie zdąży rozliczyć się z Komisją Europejską do 2015, to może stracić nawet 3 mld zł, które wynikają z opóźnień w realizacji projektów. Specjaliści oceniają również, że MEN powinien przeznaczyć więcej pieniędzy na szkoły, gdyż kwota niecałego 1 mld zł została już wykorzystana na dodatkowe zajęcia w 72%.
Więcej na ten temat można przeczytać na stronie "Dziennika Gazety Prawnej"