Parlament narodowy a kształtowanie się prawa unijnego
21.05.2009 | Autor: Maciej Serowaniec | [ 0 komentarzy ] |
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- Europosłowie za „Raportem Witolda” w kanonie lektur
- Szansa polskich budowli na miejsce wśród najlepszych w Europie!
- Europejski Dzień Bohaterów Walki z Totalitaryzmem w 2015?
- Unia Europejska - inne artykuły:
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych
- Czwarta edycja Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”
W praktyce ustrojowej Unii Europejskiej coraz silniej akcentuje się różne formy współpracy pomiędzy parlamentami narodowymi państw członkowskim a instytucjami europejskimi, w tym przede wszystkim z Parlamentem Europejskim. Coraz częściej możemy zaobserwować - tendencję wzmocnienia udziału przedstawicieli parlamentów narodowych w pracach Parlamentu.
Współpraca Parlamentu Europejskiego z parlamentami narodowymi
Konferencja Komisji Wyspecjalizowanych w sprawach Wspólnotowych (COSAC), stanowi pozatraktatową formę wzmocnienia współpracy pomiędzy Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi państw członkowskich Unii Europejskiej. Podkreślić należy, iż w trakcie każdej Prezydencji Rady Unii Europejskiej odbywa się jedno posiedzenie zwyczajne COSAC. Każdy parlament państwa członkowskiego Unii Europejskiej w sposób całkowicie niezależny deleguje do prac w ramach Komisji nie więcej niż sześciu członków komisji parlamentarnych ds. integracji europejskiej. Poza tym Parlament Europejski w pracach Konferencji jest również reprezentowany przez sześciu posłów. Zwyczajem stało się, że na posiedzenia zwyczajne lub nadzwyczajne Komisja zaprasza po trzech obserwatorów z parlamentu każdego państwa ubiegającego się o członkostwo w Unii Europejskiej.
Jak parlamenty narodowe mogą wpływać na Parlament Europejski?
COSAC może przekazywać opinie instytucjom Unii Europejskiej, stosownie do Protokołu w sprawie roli parlamentów państw członkowskich w Unii Europejskiej - dołączonego do Traktatu z Amsterdamu. Każda delegacja narodowa ma prawo wystąpić z wnioskiem o przyjęcie opinii przez COSAC. Projekt opinii sporządzany jest w sytuacji, gdy z wnioskiem występuje Prezydencja lub gdyby podjęto stosowną decyzję na posiedzeniu COSAC. Projekt opinii przekazywany jest delegacjom przed posiedzeniem COSAC. Ostateczny projekt opinii sporządza się na spotkaniu przygotowawczym poprzedzającym posiedzenie COSAC. W zasadzie COSAC dąży do przyjmowania opinii przy szerokim consensusie. Gdy nie jest to możliwe, opinie przyjmuje się większością kwalifikowaną co najmniej 3/4 oddanych głosów. Większość ta musi zarazem stanowić co najmniej połowę wszystkich głosów. Każda delegacja ma dwa głosy. Po przyjęciu opinia jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Parlament Europejski może wstrzymać się od głosu w sprawie opinii skierowanej także do niego.