Twoja Europa - Praca i Studia za granicą oraz Unia Europejska

Urlopowe skargi – pamiątka po (nie)udanych wakacjach

10.08.2010 Autor: Magdalena Cerecka[ 1 komentarz ]
Znaczące opóźnienia w wylocie lub odjeździe mogą być przyczyną roszczeń wobec biura.

Znaczące opóźnienia w wylocie lub odjeździe mogą być przyczyną roszczeń wobec biura.
Źródło: Wikimedia Commons

Liczba pisemnych skarg na biura podróży jakie wpłynęły 2009r. do miejskich rzeczników konsumentów. Już wiadomo, że w tym roku będzie ich więcej.

Liczba pisemnych skarg na biura podróży jakie wpłynęły 2009r. do miejskich rzeczników konsumentów. Już wiadomo, że w tym roku będzie ich więcej.
Źródło: TwojaEuropa.pl

Wszyscy marzymy o urlopie w idealnych warunkach

Wszyscy marzymy o urlopie w idealnych warunkach
Źródło: stock.xchng

Po urlopie biegniemy do znajomych pochwalić się wspomnieniami z wakacji. Niestety coraz częściej biegniemy też złożyć skargę na nierzetelne biura podróży. Sprawdziliśmy kto i jak psuje nam wakacje.

Pełna treść raportu dostępna również w pliku pdf: http://www.twojaeuropa.pl/raporty/raport-turystyka-skargi-twojaeuropa.pdf

Polacy coraz częściej wybierają wypoczynek w zagranicznych kurortach. Wierzą, że obiecana w katalogu podróż do raju na ziemi będzie wakacjami ich życia. Jednak często okazuje się, że wymarzony urlop zmienia się koszmar. Co zrobić, by walczyć o swoje prawa? Wystarczy zgłosić zaistniałą sytuację do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta. - Każdego dnia zgłasza się do mojego biura co najmniej jeden niezadowolony z usług Biura Turystycznego klient – mówi Longina Kaczmarek, Miejski Rzecznik Konsumenta w Szczecinie. Tak samo wygląda sytuacja w Białymstoku-W ubiegłym roku do naszego biura wpłynęło 40 skarg na biura podróży. W 2008 roku skarg było 31, w 2007 - 9, zatem można przyjąć, że liczba skarg się zwiększa - ocenia Agata Lewkowska, z Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Podobnie, chociaż nie aż tak dramatycznie wygląda sytuacja w innych miastach.
Najwięcej skarg jest składanych w Bydgoszczy, w zeszłym roku było ich 118, podczas gdy rok wcześniej tylko 64. - Z analizy zgłoszonych spraw dotyczących organizacji imprez turystycznych wynika, że tendencja składania skarg jest wzrostowa – potwierdza Krzysztof Tomczak, Miejski Rzecznik Konsumentów. Mnóstwo uwag do jakości usług turystycznych mają także łodzianie. W zeszłym roku do miejskiego rzecznika wpłynęły 63 skargi. W Gdańsku oraz w Rzeszowie w pierwszej połowie 2010 złożono tylko 5 wniosków. Jednak wszystko przed nami, bo przecież mamy dopiero środek sezonu wakacyjnego. Większość skarg wpłynie dopiero w październiku.

Polacy poznają swoje prawa


Czy duża liczba skarg oznacza nierzetelność biur podróży? Niekoniecznie, bo zdaniem wielu rzeczników powód rosnącej liczny skarg jest inny. - W mojej ocenie dzieje się tak nie dlatego, iż jakość usług organizatorów turystyki pogarsza się, lecz dlatego, iż większa liczba konsumentów wybiera wypoczynek zorganizowany, w szczególności za granicą - uważa Lewkowska.
Oczywiście nie można się nie zgodzić z tą teorią, jednak należy również zwrócić uwagę na to, że coraz więcej mówi się o prawach konsumenta, coraz więcej jest również wygranych procesów w sprawach związanych z nie przestrzeganiem umów (również tych podpisywanych z biurem podróży) i niestety coraz więcej jest również nieuczciwych biur podróży. - Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i korzystają z nich składając każdego roku coraz więcej reklamacji. Składają je bardzo często do rezydenta bądź pilota już w trakcie trwania imprezy turystycznej. Do rzecznika konsumentów przychodzą zazwyczaj po pomoc w wyegzekwowaniu swoich praw – ocenia Kaczmarek.

Dlaczego klienci są niezadowoleni?


Wbrew pozorom nie jesteśmy wcale kapryśnymi turystami. Skarżymy się głównie na rzeczy, które obiektywnie można stwierdzić jak np. wyposażenie hotelu. - Większość skarg dotyczy niewłaściwego wykonania umowy przez biuro podróży. Klienci skarżą się na warunki hotelowe, rzadziej na problemy z transportem. W 2008 r. kilkanaście skarg dotyczyło podwyższenia ceny imprezy turystycznej z powodu wzrostu cen paliwa lotniczego. Z kolei w ubiegłym roku porównywalna liczba skarg dotyczyła podwyższenia ceny z powodu wyższego kursu euro czy dolara. Część z tych skarg była niezasadna - ustawa o usługach turystycznych dopuszcza taką możliwość. Jednak ustawa stanowi także, że taka podwyżka musi być zaakceptowana przez uczestnika wycieczki. W przypadku braku akceptacji konsument ma prawo umowę wypowiedzieć za natychmiastowym zwrotem wszystkich wpłaconych pieniędzy, bez możliwości pobrania przez biuro kary umownej. Niektóre biura, pomimo bardzo precyzyjnych w tej kwestii zapisów ustawy, próbowały pobierać kary umowne - przestrzega Lewkowska. Przykładowo po interwencji rzeszowskiego rzecznika sąd wydał, prawomocny wyrok, nakazujący zwrot klientom 1000 zł, które pobrało od nich biuro. - Chodziło o zwrot podwyżki wprowadzonej jeszcze przed upływem terminu, ale biuro nie potrafiło udokumentować przyczyn podwyżki – mówi Artur Kondrat, Miejski Rzecznik Konsumenta w Rzeszowie.

Skargi na biura podróży


Narzekania na jakość bazy noclegowej to temat doskonale znany także w Krakowie - Ludzie, jak co roku skarżą się na to, że stan jaki zastali na miejscu nie odpowiada temu czego oczekiwali, co oglądali w katalogach, o czym informował i zapewniał ich organizator usług turystycznych. Czyli, np. hotel zamiast 4 gwiazdek ma 2 gwiazdki, plaża zamiast 100 metrów od hotelu jest 2 km, brak jest usług dodatkowych – wylicza Tomasz Popiołek, Miejski Rzecznik Konsumenta. - Zdarza się też tak, że termin powrotu jest zmieniany, np. o jeden dzień, czy kilka godzin, przez co np. konsumenci tracą jeden dzień w pracy – dodaje. Przed sądem w Rzeszowie toczy się właśnie sprawa wytoczona przez turystów, którym biuro podróży „zorganizowało” powrót z wakacji trwający 36 godzin. Tymczasem jak podkreśla Krzysztof Tomczak, Miejski Rzecznik Konsumenta z Bydgoszczy - Biuro podróży zobowiązuje się nie tylko do tego, że klient otrzyma wszystkie świadczenia, lecz także do wykonania tych świadczeń w odpowiednim czasie i na należytym poziomie.
Co jeszcze potrafi popsuć nam wakacyjny relaks? Na pewno bardzo irytuje nas niesmaczne jedzenie. Choć to akurat może być odczucie bardzo subiektywne. Wciąż niewielu klientów zdaje sobie sprawę, że powodem do narzekań może być też monotonne menu. A to jak bardzo posiłki były urozmaicone zweryfikować o wiele łatwiej niż to jak smakowały.

Duże czy małe – jakie biuro warto wybrać?


Rzecznicy podkreślają, że tu nie ma reguły. - Skargi dotyczą różnych biur. Oczywiście łatwiej załatwia się reklamację ze znanym i renomowanym biurem, któremu zależy na dobrej opinii klientów. Jeżeli reklamacja jest w pełni zasadna i udokumentowana np. zdjęciami lub nakręcona na kamerze, to bardzo pomaga w skutecznym jest załatwieniu. Zazwyczaj problem polega na tym, iż biura uznając reklamację nie są skore do wypłaty stosownego odszkodowania, tylko proponują voucher na kolejny wyjazd, na co zdesperowani konsumenci się nie chcą zgadzać, tłumacząc, iż stracili zaufanie do danego biura i nie chcą już mieć z nim nic wspólnego - wyjaśnia Kaczmarek. Co zaleca swoim interesantom rzecznik konsumenta w Krakowie? - Znawcy tego tematu, sugerują konsumentom, aby korzystali z usług dużych, sprawdzonych, od lat funkcjonujących na rynku biur podróży. W praktyce jednakże różnie z tym bywa. Warto zawsze zrobić rozeznanie wśród znajomych, rodziny, którzy już korzystali z usług tego, czy innego biura i jeśli było wszystko w porządku, to wybrać właśnie to biuro – radzi Tomasz Popiołek.

...

Odsłon: 7956 | ranking >>


Komentarze: 1 Dodaj komentarz

Komentarze do artykułu Urlopowe skargi – pamiątka po (nie)udanych wakacjach:

Komentarz

alat

2011-03-23, 15:22

Na stronie http://www.konsument.gov.pl w zakładce "Złóż skargę" można pobrać gotowe formularze reklamacji w języku polskim (skarga do polskiego przedsiębiorcy), jak i j. angielskim - np. reklamacja usług u zagranicznego przewoźnika lotniczego, sklepu internetowego zarejestrowanego w UE itp.

Wzorce są uniwersalne, na pewno ułatwią określenie roszczenia.

Jeśli reklamacja nie będzie skuteczna, tzn. przedsiębiorca ją odrzuci lub w ogóle nie odpowie, można zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.

Gdy sytuacja dotyczy zagranicznego przedsiębiorcy - warto skontaktować się Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK Polska). Prawnicy ECK udzielają BEZPŁATNYCH porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców (zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych, komisów aut używanych czy wypożyczalni samochodów). Skargi można zgłaszać za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej http://konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl).



Powiadamiaj mnie o nowych wypowiedziach do tego artykułu

Nie chcesz przepisywać tych słów? Zarejestruj się! (lub Zaloguj)


* pole obowiązkowe

-

Autor artykułu:

Magdalena Cerecka Magdalena Cerecka Wyślij wiadomość | Zaproś do znajomych
Więcej artykułów autora >>

- Dziennikarstwo obywatelskie - dołącz do redakcji

Wiadomości z Europy i UERSS Wiadomości z Europy

Inny świat czy popkulturowa wioska? Kultura Nowość Inny świat czy popkulturowa wioska?

Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie

Wybory prezydenckie w USA - komentarze ekspertów

Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych

Sejm przyjął uchwałę w sprawie CETA

PiS nie poprze Donalda Tuska na drugą kadencję w Radzie Europejskiej

więcej wiadomości z Europy >>

-

Oferty pracy za granicąRSS z ofertami pracy za granicą

Oferty pracy za granicą - przycisk Dodaj ofertę pracy za granicą

Fizjoterapeuta 07.12.2019 Kraj: Niemcy Miasto: Kolonia

Fizjoterapeuta 24.11.2019 Kraj: Niemcy Miasto: Hannover

Fizjoterapeuta 17.11.2019 Kraj: Niemcy Miasto: Dillingen

Fizjoterapeuta 23.11.2019 Kraj: Niemcy Miasto: Dresden

zobacz wszystkie oferty pracy >>

-

Szkolenia i kursy unijneRSS wydarzenia w Europie

Szkolenia unijne - banner Dodaj ofertę szkolenia

zobacz wszystkie oferty szkoleń >>

-

Forum europejskie - dyskusje...

Ogłoszenia wszelkiehttp://www.rankinglokat.eu Rankinglokat.eu pisze: Polecam również świetną stronę z ubezpieczeniami OC http://www.tanieoc.net >> 19.07.2018 11:28     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieMonter rusztowań z uprawieniami IPF Sp. z o.o pisze: IPF Group specjalizuje się w rekrutacji i organizacji zatrudnienia na rynku krajowym >> 30.04.2018 15:26     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkiePolska przychodnia w Londynie pisze: Polecam polską przychodnię w Londynie - Fast Medica, to zespół znanych >> 06.04.2018 09:10     Ogłoszenia wszelkie

Studia i nauka za granicąBezpłatna polska szkoła, dla dzieci przebywających za granicą. Wojtek Kyzik pisze: Ciekawy program! >> 02.03.2018 13:22     Studia i nauka za granicą

Ogłoszenia wszelkieProgram do magazynu Wojtek Kyzik pisze: A wygląda to cenowo? >> 02.03.2018 13:22     Ogłoszenia wszelkie

więcej grup dyskusyjnych >>

-

Ostatnio komentowane

Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce? Jedź na Ukrainę... Nie zdałeś prawa jazdy w Polsce? Jedź na Ukrainę... Marek : Jeśli chcecie uzyskać legalny dokument ,zapraszam do kontaktu firma011@protonmail.com Tylko...

W centrum Polski głośno o biotechnologii... jLVHlqkDO: vcQzuxXGV

W centrum Polski głośno o biotechnologii... dGpPRMZeNKAw: iNFlGJnDtfX

WHO będzie debatować nad dokładniejszymi... CSKOhYxQrW: evKQMpwd

-

Kalendarz wydarzeń RSS wydarzenia w Europie

więcej wydarzeń >>

-


Wszystkie

Wybierz kraj:

x
Cała Europa Unia Europejska Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Cypr Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kazachstan Liechtenstein Litwa Łotwa Luksemburg Macedonia Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Polska Portugalia Rosja Rumunia San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy