Twoja Europa - Praca i Studia za granicą oraz Unia Europejska

PONAD GRANICE: Dla pociągów Beskidy są niepokonaną barierą

01.05.2010 Autor: Jakub Łoginow[ 2 komentarze ]
granica polsko-słowacka

granica polsko-słowacka
Źródło: Port Europa

Aż 6 godzin potrzeba, by dostać się pociągiem z Krakowa do Żyliny, a 9 godzin - do Bratysławy. Uczestnicy kampanii społecznej "Ponad Granice" apelują do rządu, by polepszył połączenia ze Słowacją.

Podróż do Żyliny


Kraków i Żylinę dzieli zaledwie 175 kilometrów, a w linii prostej – 128 km. Jadąc zgodnie z przepisami, samochodem można pokonać tę odległość w niecałe trzy godziny. Jednak niezmotoryzowani mają poważny kłopot – pociąg pokonuje ten niewielki dystans aż w sześć godzin, a połączenia autobusowe między Żyliną a Polską nie istnieją.
Żylina nie jest co prawda jakimś szczególnie wielkim, ani często odwiedzanym przez Polaków miastem, jednak nie bez powodu jest określana jako „północna brama na Słowację”. Chociaż ma jedynie 86 tysięcy mieszkańców, jest trzecim największym miastem Słowacji i ważnym ośrodkiem gospodarczym tego kraju. Jest również stolicą Kraju Żylińskiego – regionu sąsiadującego z Małopolską i Śląskiem, w którym znajdują się takie atrakcje turystyczne, jak Jezioro Orawskie, Tatry Zachodnie, Niżne Tatry, termalne kąpieliska (Bešenova, Oravice, Liptovsky Mikulasz), a także Beskidy i Fatra.
Co ważne, Żylina jest też jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych i punktów przesiadkowych na Słowacji. Gdy już się tu dostaniemy, łatwo dojedziemy stąd do Bratysławy, Pragi, Koszyc, Bańskiej Bystrzycy, Wiednia, Budapesztu... i do wielu innych miast, z wyjątkiem pobliskiej Polski.

Trudności z dojazdem do Żyliny


Co sprawia, że dojazd pociągiem z Krakowa do niedalekiej Żyliny (a więc również do Bratysławy i Wiednia) jest taki skomplikowany? Wynika to przede wszystkim ze złego stanu technicznego linii kolejowych, łączących Żylinę z Polską. Co prawda, trasa Żylina – Czadca – Skalite – Zwardoń – Żywiec – Bielsko-Biała – Katowice została wpisana do unijnej sieci TEN-T i przewidziana do modernizacji, jednak wciąż nie ma pewności, czy inwestycja zostanie zrealizowana. Problem w tym, że zarówno dla Warszawy, jak i dla Bratysławy trasa ta nie ma priorytetowego znaczenia i zawsze może znaleźć się powód, by przesunąć inwestycję na nie wyznaczony termin.
Jednak nawet modernizacja wspomnianej trasy nie załatwi całości problemu. Przybliży ona co prawda Słowację mieszkańcom Śląska i Warszawy, ale mieszkańcom Krakowa – już nie. Autorzy polskiej polityki transportowej uznali bowiem, że krakowianie powinni jeździć do Żyliny i Bratysławy... okrężną drogą przez Katowice lub, co ciekawsze, przez Czechy. Tymczasem sam przejazd pociągiem z Krakowa do Katowic zajmuje aż półtorej godziny, nie przybliżając się zbytnio ku celowi, gdyż zamiast jechać na południe, kierujemy się na zachód, a na niektórych odcinkach wręcz na północ.
Aby podróż pociągiem między Krakowem a Bratysławą (przez Żylinę) miała sens i była konkurencyjna czasowo wobec jazdy samochodem, musi się odbywać w miarę bezpośrednią trasą, a nie okrężną. Na dzień dzisiejszy istnieją trzy warianty tej trasy. Najkrótszy – to przejazd trasą: Kraków - Sucha Beskidzka – Żywiec – Żylina, nieco dłuższy: Kraków – Kalwaria Zebrzydowska – Wadowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Żylina. Najdłuższy, ale możliwy do przyjęcia wariant wiedzie przez Kraków – Skawinę – Oświęcim – Bielsko-Białą i dalej tym samym odcinkiem. Co ważne, każdy z nich znajduje się w kiepskim stanie technicznym, jest jednotorowy, z kilkoma miejscami, gdzie pociąg musi zmienić bieg – i uznawany za połączenie lokalne, a nie międzynarodowe.

W jaki sposób zmienić tę sytuację?


Rozsądnym rozwiązaniem wydaje się postulat stworzenia na bazie istniejących linii bezpośredniego połączenia magistralowego między Krakowem a Bielsko-Białą (bezpośredniego – a więc przez Skawinę, a nie Górny Śląsk). Przejazd między Krakowem a Bielskiem, bądź co bądź dużymi miastami i węzłami kolejowymi, nie powinien trwać dłużej, niż dwie godziny. Bielsko-Biała już sama w sobie jest dużym i ważnym miastem, zasługującym na wygodne połączenie kolejowe z Krakowem (a za jego pośrednictwem – z Podkarpaciem, Lubelszczyzną, Ukrainą). Z drugiej strony, Bielsko nie jest celem samym w sobie, ale węzłową stacją kolejową, otwierającą Małopolsce, Podkarpaciu i Ukrainie szlak do Żyliny, Bratysławy i Wiednia z jednej strony, a do Ostrawy, Pragi i całych Czech – z drugiej.
Podsumowując, problemy z komunikacją kolejową między Polską a Bratysławą rozwiązałyby dwie inwestycje:
1. Modernizacja trasy Żylina – Zwardoń – Bielsko-Biała – Katowice. Jest w planach, jednak należy doprowadzić do tego, by te plany zostały zrealizowane.
2. Uznanie bezpośredniej linii kolejowej Kraków – Bielsko-Biała o długości 100 km (przez Skawinę, Wadowice) za trasę o kategorii magistralnej wraz z jej gruntowną modernizacją. Pociąg pośpieszny powinien pokonywać ten stukilometrowy odcinek w czasie nie dłuższym, niż dwie godziny (optymalnie – w półtorej godziny).
Druga z wymienionych inwestycji znacząco przyczyniłaby się do wzrostu kontaktów między Południowo-Wschodnią Polską i Ukrainą z jednej strony, a Czechami, Zachodnią Słowacją (Żylina, Poważe, Bratysława) i Austrią – z drugiej. Z tego względu, modernizacja tego stukilometrowego odcinka podniosłaby tranzytowe znaczenie naszego kraju jako łącznika między Ukrainą, a naszymi południowymi sąsiadami.
Po zrealizowaniu tych inwestycji, odległość z Krakowa do Żyliny będzie można pokonać pociągiem nie w sześć, a maksymalnie w trzy i pół godziny. Przejazd z Krakowa do Bratysławy (miasta, które można uznać za bramę do Austrii, Włoch i Zachodnich Bałkanów) uległby skróceniu do 5 – 6 godzin, co byłoby całkiem przyzwoitym i zadowalającym wynikiem.

Niedostatki infrastruktury – to tylko jeden z problemów w komunikacji między Żyliną a Krakowem. O pozostałych czytajcie w osobnych artykułach na www.porteuropa.eu

Jakub Łoginow, źródło: porteuropa.eu

Artykuł powstał w ramach kampanii społecznej „Ponad Granice”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem niedostatecznej ilości połączeń komunikacyjnych między Polską a Słowacją. Więcej na ten temat na www.porteuropa.eu

...

Odsłon: 6096 | ranking >>


Komentarze: 2 Dodaj komentarz

Komentarze do artykułu PONAD GRANICE: Dla pociągów Beskidy są niepokonaną barierą:

Komentarz

Paweł

2010-05-10, 15:15

Ech do kitu te Polskie pociagi. Az szkoda, ja sie pomysli, jakie keidys mielismy szybkie polaczenia http://anglopolish.com/index.php/archive/8-polish-cars/148-luxury-torpedo-ultra-fast-polish-trains-from-1930 nie wiem, jak to sie dzieje, ze jest gorzej niz bylo kilkadziesiat lat temu.


Komentarz

Papyr

2010-06-18, 19:08

Moment! Jak na polsko-slowackie przejscie kolejowe, to Zwardon/Skalite jest na tym bardzo dobrze! Jest to jedyne przejscie, gdzie mozna codziennie przejechac na druga strone, bo przez Muszyne/Plavec kursuje sie tylko latem i przez Lupkow/Medzilaborce w ogole nie. Autobusy, oprocz jednego polaczenia Popradu i Zakopanego (w okreslone dni) w ogole nie sa. Czyli, zanim pomyslimy o budowie szybkiej kolei na Slowacje, moze pomyslimy o uruchomieniu wiekszej ilosci polaczen po juz istniejacych komunikacjach. Czy?



Powiadamiaj mnie o nowych wypowiedziach do tego artykułu

Nie chcesz przepisywać tych słów? Zarejestruj się! (lub Zaloguj)


* pole obowiązkowe

-

Autor artykułu:

Jakub Łoginow Jakub Łoginow Wyślij wiadomość | Zaproś do znajomych
Więcej artykułów autora >>

- Dziennikarstwo obywatelskie - dołącz do redakcji

Wiadomości z Europy i UERSS Wiadomości z Europy

Inny świat czy popkulturowa wioska? Kultura Nowość Inny świat czy popkulturowa wioska?

Promocja Portugalii na Web Summit 2016 w Lizbonie

Wybory prezydenckie w USA - komentarze ekspertów

Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych

Sejm przyjął uchwałę w sprawie CETA

PiS nie poprze Donalda Tuska na drugą kadencję w Radzie Europejskiej

więcej wiadomości z Europy >>

-

Oferty pracy za granicąRSS z ofertami pracy za granicą

Oferty pracy za granicą - przycisk Dodaj ofertę pracy za granicą

Pielęgniarka - Praca w Niemczech 29.05.2019 Kraj: Niemcy

Elektryk budowlyny, Niemcy 12.06.2019 Kraj: Niemcy Miasto: Bielefeld

Opiekunka osób starszych - Praca w Anglii bez doświadczenia 29.05.2019 Kraj: Wielka Brytania

Szef Kuchni - Praca w Anglii 29.05.2019 Kraj: Wielka Brytania

zobacz wszystkie oferty pracy >>

-

Szkolenia i kursy unijneRSS wydarzenia w Europie

Szkolenia unijne - banner Dodaj ofertę szkolenia

zobacz wszystkie oferty szkoleń >>

-

Forum europejskie - dyskusje...

Ogłoszenia wszelkiehttp://www.rankinglokat.eu Rankinglokat.eu pisze: Polecam również świetną stronę z ubezpieczeniami OC http://www.tanieoc.net >> 19.07.2018 11:28     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkieMonter rusztowań z uprawieniami IPF Sp. z o.o pisze: IPF Group specjalizuje się w rekrutacji i organizacji zatrudnienia na rynku krajowym >> 30.04.2018 15:26     Ogłoszenia wszelkie

Ogłoszenia wszelkiePolska przychodnia w Londynie pisze: Polecam polską przychodnię w Londynie - Fast Medica, to zespół znanych >> 06.04.2018 09:10     Ogłoszenia wszelkie

Studia i nauka za granicąBezpłatna polska szkoła, dla dzieci przebywających za granicą. Wojtek Kyzik pisze: Ciekawy program! >> 02.03.2018 13:22     Studia i nauka za granicą

Ogłoszenia wszelkieProgram do magazynu Wojtek Kyzik pisze: A wygląda to cenowo? >> 02.03.2018 13:22     Ogłoszenia wszelkie

więcej grup dyskusyjnych >>

-

Ostatnio komentowane

Boże Narodzenie w Szwecji Boże Narodzenie w Szwecji ablahabla: xd

Praca w Austrii - umowa, urlop, wynagrodzenie... Teresa Kruczek: Mój mąż pracuje od sierpnia. Czy należy się mu 13i14 w firmie teampool?

Absurdalne przepisy w Unii Europejskiej... mateu: mit dwutlenku węgla obalony lata temu. poczytać o wielkich roślinach, dinozaurach...

Promocja Portugalii na Web Summit... Wojtek Kyzik: swietne!

-

Kalendarz wydarzeń RSS wydarzenia w Europie

więcej wydarzeń >>

-


Wszystkie

Wybierz kraj:

x
Cała Europa Unia Europejska Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Cypr Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kazachstan Liechtenstein Litwa Łotwa Luksemburg Macedonia Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Polska Portugalia Rosja Rumunia San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy