Banki Unii ukrywają kluczowe informacje o kontach bankowych
02.12.2009 | Autor: Berenika Konar | [ 0 komentarzy ] |
Konto bankowe może kosztować więcej, niż myślisz.
Źródło: http://www.everystockphoto.com
- Chcesz pozyskać fundusze unijne?
- Złóż zapytanie ofertowe! >>
- Podobne tematy:
- Uruchomienie produkcji w Chinach: w jaki sposób, po co i dlaczego?
- Słowenia – finansowy kryzys?
- Odpowiedzialni za kryzys w Irlandii ponownie aresztowani
- Unia Europejska - inne artykuły:
- Wydatki na reklamę w Polsce i w innych krajach europejskich
- Komisja zaleca przedłużenie tymczasowych kontroli na granicach wewnętrznych
- Czwarta edycja Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”
Jak mówiła 22 września unijna Komisarz ds. Ochrony Konsumenta, Meglena Kuneva, europejskie banki często ukrywają kluczowe informacje przed potencjalnymi posiadaczami kont bankowych.
Właśnie z powodu braku wiarygodnej informacji tylko 9% właścicieli kont bankowych zdecydowało się w zeszłym roku na zmianę banku. Dla porównania - w przypadku zmiany ubezpieczyciela samochodowego było to 25% (jak mówił raport). Unijni urzędnicy uważają, że to oczywisty znak, że wspólnota musi więcej uwagi poświęcić zniesieniu narodowych barier, które stoją na drodze ogólnounijnej bankowości. "Komisja jest zdeterminowana, by stawić czoło tym problemom. To oznacza nakazanie zachowywania przejrzystości, jasności i porównywalności informacji oraz ustalenie podstawowych reguł prowadzenia biznesu" - mówił unijny Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług, Charlie McCreevy.
Zbyt zawiłe dla ekspertów
Raport zawiera analizę kosztów otwarcia rachunku bankowego i wykonywania prostych transakcji w 224 bankach, które stanowią 81% rynku detalicznego w 27 krajach Unii. Koszty te znacznie się między sobą różnią. Na przykład - prowadzenie konta bankowego we Francji rocznie kosztuje około 150 euro, ale już w sąsiadującej z nią Belgii - 60 euro. Ale klienci są często nieświadomi, że mogą w innym miejscu płacić mniej, ponieważ dwie trzecie z przebadanych banków udzielało w internecie tak zawiłych informacji na temat opłat, że nawet unijni eksperci nie mogli dokładnie obliczyć, ile zapłaciliby za podstawowe operacje bankowe.
Niejasne informacje o kontach bankowych
Jedna trzecia banków publikowała częściowe informacje na temat cen, a 10% nie podawało w ogóle takich informacji. Raport podaje także, że klienci w Unii skarżą się na umowy - ważne punkty pisane są małym drukiem lub też sformułowane w bardzo fachowym języku.
Raport zwraca także uwagę na niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą polityka wielu banków polegająca na płaceniu pracownikom bonusów za sprzedaż niektórych produktów, takich jak cieszące się dużym zainteresowaniem osobiste konta bankowe lub kredyty hipoteczne. W jednym z ostatnich badań przeprowadzonych wśród pracowników sektora finansowego 72% doradców finansowych przyznało, że ważniejsza jest dla nich wielkość prowizji ze sprzedaży produktu niż to, czy klient rzeczywiście go potrzebuje. Urzędnicy unijni nie przewidują jednak na razie żadnych zmian i czekają na efekty wprowadzenia ostatnich nowych reguł dotyczących nieuczciwych praktyk handlowych banków.